Skyddsombud stoppas i farliga hamnar

På kort tid har två dödsolyckor skett i svenska hamnar. Samtidigt förbjuds Hamnarbetarförbundets omkring 100 skyddsombud i hamnarna att utföra sina uppdrag.

I helgen avled en man i 60-årsåldern i Halmstad hamn sedan en oljecistern vält mot en tankbil. En annan man skadades allvarligt vid samma olycka.

En vecka tidigare skedde ett annat dödsfall, denna gång i Oxelösunds hamn. En man i 20-årsåldern skulle gå in i lastutrymmet på ett kolfartyg men gick fel väg och blev koloxidförgiftad.

När kol lagras under lång tid kan syret försvinna ur lastutrymmet.

Närmast parallellt med de tragiska dödsfallen i hamnarna har också förhållandena mellan fackförbundet Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar ändrats.

I de svenska hamnarna har fackförbundet Transport kollektivavtalet. I många hamnar är dock Hamnarbetarförbundet, som inte tecknat avtal, störst. Fram tills nu har Hamnarbetarförbundet också varit med i arbetsmiljöarbetet i många hamnar. Man har varit med vid förhandlingar och fått utse skyddsombud. Medlemmar har också fått jobba fackligt på arbetstid.

Nu stoppar Sveriges Hamnar detta. Den utlösande anledningen är konflikten i Göteborgs hamn som Du&jobbet skrivit om ett flertal gånger tidigare. Den nya policyn börjar gälla den 1 april.

– Våra hundra valda skyddsombud kan inte längre göra sina uppdrag ute på kajerna i landets hamnar och vi får inte delta i det förebyggande skyddsarbetet. Det kommer leda till kraftigt ökade risker för personalen och flera arbetsplatser kommer stå helt utan en fungerande skyddsorganisation, säger Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson, till fackets hemsida.

Sveriges Hamnar anser att det handlar om att man sätter ner foten gentemot fackförbund som inte tecknat kollektivavtal, vilket i praktiken innebär Hamnarbetarförbundet.

– Enkelt uttryckt handlar policyn om att våra 57 medlemsföretag ska göra samma distinktion mellan fackföreningar som har avtal och de som inte har. Utan avtal och fredsplikt har man inte alls samma lagstadgade rättigheter och samma rätt till inflytande, säger Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund till tidningen Transportarbetaren.

//OSCAR MAGNUSSON

Vill du prenumerera på Du&jobbet? Så här gör du!