Delat ansvar en risk för bemanningsanställda

Truckförare är en av de yrkesgrupper bland bemanningsanställda som skadar sig oftast på jobbet.

Bemanningsbranschen växer och drar till sig unga och utlandsfödda. Men olyckorna är många och det brister ofta i arbetsmiljön, konstaterar Arbetsmiljöverket.

650 arbetsplatser där bemanningspersonal är anställda eller inhyrda har granskats av Arbetsmiljöverket. Tre av fyra arbetsställen har fått krav på sig att åtgärda brister. Vanligast är att det saknas rutiner för en trygg arbetsmiljö eller att man inte följer de skriftliga rutiner som finns.

– Bemanningsanställda är mycket drabbade av olyckor. Och ju fler olyckor, desto bättre måste också rutinerna för arbetsmiljöarbetet fungera, säger Heli Aarnipuro, projektledare för inspektionen på Arbetsmiljöverket.

Runt 76 000 personer är i dag bemanningsanställda. Skillnaderna mellan de etablerade bjässarna och de mindre bemanningsföretagen i arbetsmiljöarbete är ofta stor, menar Heli Aarnipuro. Bland de mindre företagen är det vanligare att det saknas kunskap om hur lagarna ser ut.

Ett dilemma inom branschen är att ansvaret för arbetsmiljön kan falla mellan stolarna, mellan uthyrnings- och kundföretaget. Ansvaret är delat, poängterar Heli Aarnipuro. På arbetsplatsen, i arbetsvardagen, står kundföretaget för ansvaret. Men bemanningsföretaget måste vara med och informera om tänkbara risker innan uthyrningen påbörjas.

Bemanningsföretaget har även ett ansvar för att följa upp sin anställde under tiden personen är uthyrd.

Bland de viktigaste åtgärderna för att minska olyckorna nämner Heli Aarnipuro introduktionen. Bra introduktion när man kommer till en ny arbetsplats är en viktig grundbult för att minska olyckorna. Det gäller även personer som arbetat länge på andra arbetsplatser.

– Man ska tänka på att en person är ny på jobbet även om han eller hon arbetat länge inom yrket.

Mellan 2011 och 2015 drabbades 13 av 1 000 bemanningsanställda av en arbetsolycka. Det kan jämföras med arbetsmarknaden i sin helhet där snittet var sju olyckor per 1 000 anställda. De anställda är i hög grad unga och många relativt oerfarna. Andelen utlandsfödda är också större än på arbetsmarknaden som helhet.

//OSCAR MAGNUSSON