Nu sitter äntligen kvinnors kläder bra

KLÄDER Arbetskläder utformade för kvinnor är något som länge varit eftersatt. Men nu är saker på gång. Flera nya företag har startat och även de stora tillverkarna börjar vakna.

När Johanna Söderström blev trött på modebranschen och började ett nytt jobb där hon skulle renovera hus blev hon frustrerad. Hon hittade inga arbetskläder som passade, trots ivrigt letande. Byxorna satt illa, hade fel passform – inte lämpade för den kvinnliga kroppen.
– Det blev ett påtagligt sätt att upptäcka behovet och vilka brister det fanns i klädutbudet. Jag har varit i textilbranschen hela livet, är utbildad skräddare från början och har jobbat med mönster och design. Tanken väcktes att starta eget, rita och designa kläderna själv.

Nu driver Johanna Söderström sedan tre år tillbaka klädföretaget Operose, som fått många positiva reaktioner från kunder.
– De stora leverantörerna av yrkeskläder har inte tagit frågan på allvar. De har inte ansträngt sig för att ta fram vettiga damkollektioner. De har trott att tjejerna nöjer sig med herrkläder i mindre storlek. Men nu accepterar vi inte det längre. Det är en arbetsmiljöfråga, menar Johanna Söderström, att kunna arbeta i kläder som passar, inte sitter åt, skaver eller är obekväma.
– Det är kul att jag kunnat vara med och skaka om branschen, säger hon, apropå att allt fler nu börjar få upp ögonen för behovet. Fler företag lanserar egna damkollektioner.

Att ta fram arbetskläder, anpassade för kvinnor, är inget man gör på en höft, konstaterar Johanna Söderström. Ett antal tjejer i olika arbetaryrken fick testa hennes arbetsbyxor, och föreslå förändringar, innan de kändes färdiga att lansera.
– Jag har jobbat med hela kedjan i textilbranschen. Det gör att jag får en annan närhet till plagget. De modeller som Johanna Söderström nu tagit fram är i stretch, med hög midja, och formar sig efter kroppen. De har en upphöjd svank så att den hålls varm. Stretchen gör att det inte blir några glipor när man böjer sig. Operose gör varselbyxor i vid modell och ett par smalare varianter, med olika vidd på benen.
– Det är en större individuell skillnad i kroppsform bland kvinnor. Det blir en utmaning att hitta rätt modell som passar de olika kropparna. Jag har också tagit fram en mammabyxa med mudd över magen, mer som ett statement, eftersom allt fler arbetar långt in i graviditeten. Sortimentet för gravida ska hon utöka. Arbetsjackor för kvinnor är också på gång. Det har gått bra för Johanna Söderström. Intresset är stort.
– Jag har tagit in externa ägare och anställt en person, för att kunna hålla lager och ordna leveranser. Våra kläder passar inte bara byggbranschen. Geologer, arkeologer och trädgårdsmästare är andra som använder dem. Det kanske låter kaxigt, men jag tror att jag klarar mig även om de stora klädföretagen nu börjar satsa. Mina kläder är på riktigt och inget publikfrieri. Det är bara kul om jag banar väg för andra.

Hennes klädkollektion produceras i Estland och Litauen, i stället för Asien som är vanligt.
– Det blir lite dyrare, men det handlar om hållbarhet. Jag vill att de som tillverkar kläderna också ska ha en bra arbetsmiljö. Jag vill ha kontroll på hur de tillverkas. Hon gillar inte gullighetsfaktorn, med rosafärgade kläder och rosor, det är inte där fokus ska ligga. Kläderna ska vara funktionella. Johanna Söderström menar att kläder har betydelse för att locka fler kvinnor till byggsektorn och andra typiskt manliga branscher. Förutsättningarna ska vara lika.
– Kön är en tillräcklig barriär som tjej. Om man dessutom är ute på en arbetsplats och jobbar i för stora byxor som gör att man ser ut som en praktikant, underlättar det inte trovärdigheten. Man måste kunna arbeta bekvämt och känna sig respekterad.

Cramo, ett uthyrningsföretag i byggindustrin, är en av Operoses kunder. Cramo har fått erfara att det inte är lätt att hitta arbetskläder för kvinnor i byggbranschen. Utbudet är väldigt begränsat och många kläder saknas helt för kvinnor, t ex varselkläder och gravidkollektion. Ingrid Hollertz, HR-chef på bolaget, säger:
– Att ta fram en kollektion med bra arbetskläder, anpassade för kvinnor, är ett av de många sätt som vi jobbar med jämställdhetsfrågor på. Arbetskläder kanske kan ses som en relativt liten fråga, men när det inte går att täcka ett grundläggande behov på ett bra sätt så blir en liten fråga snabbt ett stort problem. Jämställdhet har Cramo i extra fokus under 2016. Företaget ligger visserligen bättre till än byggbranschen i stort vad gäller andelen kvinnor – 11 procent respektive 8 procent. Men Cramo vill ändå ha betydligt fler kvinnliga anställda. Målet för 2016 är att ha minst en kvinna per depå. Företaget ska anställa 30 kvinnor under 2016 – en målsättning som verkar hålla, enligt Ingrid Hollertz. Hittills i år har 26 anställts.
– När vi pratat med våra kvinnor som är anställda hos oss har bristen på vettiga arbetskläder kommit upp. Det fanns till exempel inga arbetsbyxor som fungerar, trots att de har sagts vara anpassade för kvinnor av de stora leverantörerna vi köpt dem av. Därför satsade vi på att hitta bra sådana och fick kontakt med Operose. Nu har Cramo låtit testa arbetsbyxan ute i företaget, med gott resultat. Den fungerar, är bekväm att jobba i och är anpassad för en kvinnokropp, säger medarbetarna som testat den, enligt Ingrid Hollertz. Tidigare har kvinnorna många gånger fått välja manliga modeller, man har bara tagit en mindre storlek.

Byggbranschen är manlig, därför har det gått trögt att utveckla arbetskläder, lämpliga för kvinnor, menar Ingrid Hollertz. Men nu finns det ett sug efter dem.
– Efterfrågan har varit för liten. Vi har legat efter, men nu ökar kraven på bättre arbetskläder för kvinnor. Operose har hittat rätt. De stora leverantörerna har inte förstått behovet. Operose är inte det enda exemplet på kläder för kvinnor. Andra relativt nystartade företag med särskilda damkollektioner är Elinord och She Worker Wear. Det verkar också som de etablerade klädföretagen börjat vakna. L.Brador, som utvecklar designade arbetskläder för bygg- och industrisektorn, har tagit fram en ny serie för kvinnor. Svenljungaföretaget Blåkläder storsatsar på ett utveckla sin damkollektion med bättre passform lämpade för kvinnor. Något som välkomnas av stora byggkoncerner som JM och Peab. Produktutvecklingen ska bland annat ske genom att företaget rekryterar kvinnliga testpiloter som ska pröva och utvärdera damsortimentet.

Hans Lundgren