Skolverket vill ta bort arbetslivskunskap ur kursplanen


Det är för mycket som ska få plats i ämnet samhällskunskap på högstadiet. Därför vill Skolverket ta bort frågor om arbetsmarknad och arbetsliv ur kursplanen.

I den nuvarande kursplanen för samhällskunskap på högstadiet finns följande stycke med bland det som beskrivs som centralt innehåll:

”Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.”

Nyligen upptäckte dock LO att det ovanstående stycket är struket ur förslaget till ny kursplan som till alldeles nyligen varit ute på remiss.

Flera fackförbund har reagerat på den föreslagna förändringen, bland annat Transport. Till tidningen Transportarbetaren säger Transports utredare Gustaf Järsberg att man snarare vill att elever lär sig mer om arbetslivet. Han påpekar också att många får sitt första sommarjobb efter man slutat nian.

– Ungdomar är vanligt förekommande i arbetsplatsolyckor. Ofta beror det på okunskap om vilka rättigheter man har, säger han till Transportarbetaren.

Skolverket motiverar den föreslagna förändringen med att nuvarande kurs- och ämnesplaner i samhällskunskap är så omfattande i förhållande till undervisningstiden att lärare i praktiken tvingas välja bort delar av det man ska undervisa om.

I ett mejl till Transportarbetaren säger Skolverkets avdelningschef Anna Westerholm att arbetsmarknadskunskap ändå kommer att tas upp på högstadiet, fast i andra sammanhang. Till exempel när man pratar om hushållsekonomi eller gällande ojämlik fördelning av inkomster mellan människor.

Tidigare har Skolverket fått kritik för att man ville stryka undervisning om antiken ur historieämnet. Det förslaget togs sedan tillbaka. Det slutgiltiga förslaget till ny kursplan ska Skolverket skicka till regeringen i december.

//OSCAR MAGNUSSON