Så vet du om det är dags att bryta upp från jobbet

Efter sommarledigheten är det många som funderar på om man ska söka sig en ny riktning i arbetslivet.

UTVECKLING Efter sommaren kan det kännas trögt att börja jobba igen. Hur vet man om det är normal uppförsbacke, eller ett tecken på att man borde bryta upp? Du&jobbet har talat med Lina Brissman, personalkonsult på Starck&Partner, som har lång erfarenhet av karriärutveckling.

Sommaren ger oss tillfälle till reflektion, och reflektion kan vara inledningen till en förändringsprocess, säger Lina Brissman. I år spelar ju också covid-19 in.

– Kanske är man berörd personligen, kanske får det oss att ställa frågor om det liv vi lever är meningsfullt. Covid leder ju också till att arbetsmarknaden förändras, många har behövt arbeta utifrån nya förutsättningar och på ett annat sätt. Det kan också påverka hur vi tänker om vårt arbetsliv.

Lina Brissman.

Det är alltså vanligt att det känns lite besvärligt att gå från ledighet till jobb. Men är uppförsbacken extra lång finns det skäl att utforska sin reaktion, tycker hon. Varningssignaler kan också vara nedstämdhet, en känsla av brist på återhämtning eller sömnsvårigheter.

– Var nyfiken på det du känner, stanna i tankarna istället för att vifta bort dem. Fråga dig: Vad är det som skaver?

Hon räknar upp några aspekter:

  • Är det ledarskapet? Fråga dig: Vad är en bra chef för mig?
  • Arbetsuppgifterna? Ger de möjlighet till utveckling? Ditt behov kan variera under olika perioder i livet.
  • Får du tillräckligt med utmaningar i jobbet? En del vill att det ständigt ska hända något nytt. Då ska man nog inte arbeta i en förvaltande roll, t ex. Eller är jobbet för stressigt?
  • Gillar du organisationen och målen du jobbar för? Tror du på det ni gör?
  • Är det kollegorna? En del har sitt sociala liv utanför arbetsplatsen och tycker inte att kollegor är så viktigt, eller trivs med att jobba självständigt. För andra är kollegorna något av det viktigaste. Man vill samarbeta och utvecklas med andra och inte jobba ensam.

Lina Brissman tipsar om att tänka igenom vilka värderingar som är viktiga för dig.

– De brukar vara stabila över tid. Det kan t ex handla om att du värderar ett meningsfullt arbete, att ledarskapet är bra, eller att du vill kunna ta mycket ansvar. Fundera också över: Hur blir jag när mina värderingar stämmer med jobbet, och hur påverkas jag av att de inte gör det?

Gå sedan igenom vilka värderingar som blir uppfyllda på jobbet. Kanske alla? Då är allt gott och väl. Eller kanske de flesta, men det brister när det gäller några viktiga.

Vad göra i så fall?

– Fundera på om det går att göra något åt saken på din arbetsplats. Våga ta ett samtal med chefen. Chefer skulle jag råda att vara nyfikna på sina medarbetare och lyssna.

En tät dialog med chefen förebygger att du en dag inser att du inte står ut en dag till.

– Börjar det skava, ta upp saken i tid. Kanske går det att ändra på saker och ting och du kan nå dina mål där du är.

Ett annat råd är att se sig omkring, ta reda på vad andra jobb innebär och ha ett stort nätverk där man ger och tar.

– Det kan ge perspektiv på det arbetsliv du har. Kanske är det inte så illa när du jämför, eller så inser du att det finns annat som skulle passa bättre.

Ett tredje råd är att alltid ha ett aktuellt CV.

– Ett CV synliggör för en själv vad man kan och har gjort. Det är bra att ha även om man inte funderar på en förflyttning. Det händer något med en när man sätter ihop sitt CV, det är min erfarenhet. Det ökar känslan av att vara fri. Man kan tänka: ”Oj, vad jag har gjort mycket.”

Ett CV synliggör för en själv vad man kan och har gjort. Det är bra att ha även om man inte funderar på en förflyttning.

Ett CV kan också vara bra att använda internt på arbetsplatsen. En ny chef vet kanske inte vad medarbetarna kan.

– Visa ditt CV för chefen, säg: ”Det här har jag gjort.” Ledningen kanske söker nya kompetenser och är ovetande om att de redan finns bland de anställda.

Ett färdigt CV gör också tröskeln mindre hög att söka nytt jobb, ifall det kniper, påpekar hon. Att byta jobb tar alltid kraft och det är bra att underlätta för sig själv.

– Fundera på: Kan jag göra något fortfarande för att ändra på detta på min arbetsplats eller behöver jag flytta på mig? Och borde jag ta hjälp av någon för att reda ut saken?

Förebygg genom att ha koll på värderingar. Reflektera över: Vad ger mig lust? Hur vill jag ha det? Nätverka aktivt, ha en tät dialog med chefen och ett uppdaterat CV, sammanfattar Lina Brissman.

– Sträva efter att sitta i förarsätet, och inte i baksätet, när det gäller ditt arbetsliv!

//EVA BERLIN