Irritationsmomenten som kan förstöra din jobbdag

Alla har vi saker som vi stör oss på hos våra kollegor. Men säg ifrån innan det lilla problemet har växt till något stort, menar författaren Charlotte Cronqvist. ”Tydlighet är snällhet”, säger hon.

Tala inte bakom ryggen på kollegor.

För många är kollegorna jobbets stora glädjeämne. Men ibland umgås man mer med dem än med sina familjemedlemmar, så irritation är svårt att undvika.

De klassiska situationerna känner vi alla till. Kollegan som ringer sina familjemedlemmar ständigt under arbetstid, som aldrig plockar ur diskmaskinen, som ständigt kommer för sent, både till jobbet och till möten. Irritationen det väcker kan stjäla både energi och fokus från arbetsdagen.

Charlotte Cronqvist, författare till boken ”Bättre relationer på jobbet” (skriven tillsammans med Alexander Rudenstam) menar att de relationer man har på arbetet är avgörande för om man gör ett bra jobb.  Och för att lyckas skapa och upprätthålla bra relationer måste man tala om det som gnager – även om det är till synes små och banala saker.

Charlotte Cronqvist.

– Om man skjuter något under mattan växer det. Mycket irritation orsakas av smågrejer som man tycker är för banala för att ta upp. Men till slut har det byggts upp så mycket irritation att det inte längre är en smågrej, säger Charlotte Cronqvist.

Men samtidigt är det viktigt att lyfta frågan på rätt sätt. Att kasta ut anklagelser när man är på irritationens topp är alltid fel.

– Ta upp det nyfiket och vänligt och använd gärna ett jagbudskap, säger Charlotte Cronqvist, och syftar på att man ska utgå från vad man själv känner kring den odiskade disken eller de ständiga telefonsamtalen till familjemedlemmarna.

Finns det då tillfällen då man inte ska lyfta ett irritationsmoment på jobbet? Charlotte Cronqvist menar att det åtminstone finns tillfällen där man ska tänka sig för en extra gång. Det kan exempelvis gälla om man misstänker att man inte kommer att kunna behålla lugnet om det uppstå en diskussion

Det kan också vara nyttigt att fundera på varför man blir irriterad. Har det egentligen med en själv att göra? Om du upplever att en kollega smickrar in sig hos chefen, handlar det egentligen om att du själv känner dig osedd på jobbet? Så kallad projicering är ett klassiskt begrepp inom psykologin.

Men Charlotte Cronqvists grundråd är ändå att prata – för att den lilla kullen av irritation inte ska växa till ett berg. Här har också chefer möjligheter att stämma i bäcken.

– Man kan ta upp frågan på en arbetsplatsträff: Att man diskuterar stämningen och om det finns sådant man irriterar sig på. Det är ett sätt att visa att relationer är viktigt.

//OSCAR MAGNUSSON

6 KLASSISKA IRRITATIONSMOMENT PÅ JOBBET

KÖKSSLARV ”Din mamma jobbar inte här.” Alla har vi sett den typen av uppfostrande lappar i gemensamma kök och toaletter. Och just slarv i köket är ett av de mest klassiska irritationsmomenten.
-Det blir väldigt synligt om man inte gör i ordning efter sig i köket, säger Charlotte Cronqvist.

FÖRSENINGAR När någon dag efter dag kommer lite för sent, eller är ständigt är några minuter för sen till möten retar ofta upp andra. Det handlar båda om att man slarvar med allas tid (vid möten) eller att den egna ansträngningen för att hålla tider kan kännas onödig.

FJÄSK Att slicka uppåt ses sällan med blida ögon i en arbetsgrupp. ”Om man upplever att någon är fjäskig mot överordnade kan det trigga en väldig irritation”, säger Charlotte Cronqvist.

ORDNINGSMANNEN Ordning är viktigt men det finns gränser. Den överdrivna ordningsmannen, som inte heller sällan tar på sig ett martyrskap i sitt ansvar, får sällan några sympatier av sina arbetskollegor. Snarare blir reaktionen ofta den motsatta.

SKITSNACK Att tala illa om någon i en mindre grupp men inte våga stå för åsikten öppet väcker ofta ont blod. Ganska besläktat med punkten fjäsk.

NEGATIV ATTITYD I en undersökning som företaget Vasakronan gjort var just negativ attityd till jobbet det man störde sig mest på när det gällde ens kollegor.