Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Tröttsamt för rösten på callcenter

Arbetet kan slita på rösten. Ett exempel är callcenter, där en av fyra har problem, enligt en ny studie.

Publicerad: 2012-04-17

Det är forskare vid Ulster University som studerat anställda vid 14 callcenter i Storbritannien och Irland. Enligt undersökningen så får många i personalen besvär av att tala mycket i arbetet, t ex halsont, andnöd eller att de helt tappar rösten.

En av fyra uppgav att de hade besvär, en av tio hade blivit diagnostiserade med röstproblem och lika många sade att arbetet blev lidande på grund av besvären.

Sex av tio sade att de hade svårt att göra sig hörda på grund av bakgrundsljudet, medan fyra av tio hade svårt att höra personer på andra ändan av telefonluren.

Personer som är beroende av sina röster i yrket, t ex skådespelare och sångare, är ofta utbildade i att hantera den. Forskarna menar att det borde gälla även anställda vid callcenter. Men sådan utbildning saknas på många arbetsplatser, enligt den nya studien.

Undersökningen presenterades i samband med World Voice Day (den internationella röstdagen) som anordnades på måndagen.

Läs även: Röstskador av yrket ska identifieras.

Publicerad: 2012-04-17

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!