Ökande e-handel dåligt för arbetsmiljön

Mer e-handel leder till fler transporter, stress och ökade klimatutsläpp. FOTO: Colourbox

RAPPORT Den expanderande e-handeln innebär negativa konsekvenser för både arbetstagarna och klimatet. Det hävdar fackförbunden Transport, Handels och Seko i en ny rapport.

E-handeln ökade med hela 40 procent under pandemiåret 2020. Det talas om ett genombrott för ett nytt sätt att handla varor. Men det har pratats mindre om konsekvenserna för arbetstagarna och miljön, enligt rapporten Fri frakt till ett högt pris som fackförbunden Seko, Transport och Handels nu publicerat.

Konkurrensen är hård. Löften om snabba och billiga transporter haglar över kunderna. De flesta företagen inom e-handeln erbjuder fri frakt och ofta även gratis returer. Anställda inom branschen vittnar om ökad stress, överlastade budbilar, brott mot hastighetsbegränsningarna på vägarna och dålig arbetsmiljö på lagren.

Det har även blivit allt vanligare att e-handelsföretagen anlitar så kallade plattformsföretag med egenanställda förare för transporterna. På det sättet kan kostnaderna pressas ytterligare.

E-handeln skulle teoretiskt kunna innebära minskad resursförbrukning genom att konsumenternas shoppingresor begränsas. Men enligt rapporten bidrar e-handeln idag till ökade klimatutsläpp. Fria frakter och returer bidrar till onödig shopping. Nästan alla lätta lastbilar drivs av fossila bränslen. Budbilarnas ständiga stopp för avlämning leder till ökad bensinförbrukning.

Rapportförfattarna föreslår att en lagstadgad fraktavgift införs i syfte att minska överkonsumtion och onödigt frekventa beställningar och returer. Man vill även att plattformsföretag betraktas som arbetsgivare med anställda.

//JONAS FOGELQVIST