Kollektivavtal men fortsatt osäkert för Foodoras bud

Foodora är ett av landets största gig-företag. Nu är man även ett av de företagen av den typen som tecknar kollektivavtal. Minimilönerna höjs, men de osäkra anställningsformerna består.

Förhandlingarna tog ett år men nu har till sist Transport och matbudsföretaget Foodora kommit överens om ett kollektivavtal för företagets cirka 2 000 moped- och cykelbud. Därmed har ett av de viktigaste företagen inom den så kallade gig-ekonomin inordnat sig i den svenska partsmodellen.

Foodora erbjuder en mobilapp i vilken kunderna kan beställa hemkörning av mat från restauranger. Transporterna sköts av bud som i regel är korttidsanställda. Lönen är provisionsbaserad med en minimiersättning.

Kollektivavtalet innebär bland annat att garantilönen höjs från 70 till 100 kronor i timman på vardagar, 110 kronor på kvällar och 125 kronor på helger. Ersättning ska utgå för underhåll av cyklar och arbetskläder. Pensionsinbetalningar och försäkringar ska ligga i nivå med Transports övriga avtal.

Mats Andersson, ombudsman på Transport, säger till Du&jobbet att det viktigaste med kollektivavtalet är att det nu etablerats ett partsförhållande mellan Transport och Foodora.
– Arbetsvillkoren har reglerats och vi har satt en bottennivå för lönerna som inte går att underskrida. Foodoras anställda kommer i fortsättningen att få ta del av samma lönehöjningar som andra medlemmar i Transport. Dessutom är försäkringsskyddet garanterat.

Foodoras cykel- och mopedbud kommer dock även i fortsättningen att vara korttidsanställda utan någon egentlig anställningstrygghet. Frågan lyftes utan framgång av Transport i förhandlingarna. Mats Andersson säger:
– Vi kommer att återkomma till frågan i de kommande avtalsförhandlingarna. Men så länge lagen tillåter visstidsanställningar i samma utsträckning som idag är det svårt att komma vidare. Anställningsformen missbrukas. Vi måste jobba mer politiskt för att få en ändring till stånd.

Du&jobbet har utan framgång sökt Foodora för kommentarer till kollektivavtalet. På den egna hemsidan säger dock koncernchefen Hans Skruvfors:
”Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt.”

//JONAS FOGELQVIST