Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Höga chefer surfar mest privat

Publicerad: 2014-08-14

Toppchefer är flitigast att använda sociala medier i jobbet för privata ändamål. Det framgår av en ny studie.

Företagsledningar må vara kritiska till privat bruk av Facebook, Twitter och andra sociala medier på arbetsplatsen. Det är ändå toppcheferna som surfar i särklass mest privat, enligt en undersökning gjord i Norge.

Forskaren Cecilie Schou Andreassen vid Universitetet i Bergen tycker det är mycket intressant att just cheferna är de flitigaste surfarna. Hon menar att förklaringen kan vara att toppchefer har långa arbetsdagar och att jobb och fritid flyter ihop.

Mellanchefer är mest kritiska till att använda sociala medier för privata saker. De gör det också mer sällan än cheferna i högsta ledningen, men lika ofta som vanliga anställda.

Cheferna befarar i större grad än andra att surfandet kan leda till minskad produktion, tror Cecilie Schou Andreassen. Forskningen ger motstridiga besked. En del studier visat att företagen förlorar ekonomiskt på grund av privat nätanvändande. Andra resultat tyder på att sociala medier för privat bruk kan öka kreativiteten och göra jobbet mindre tråkigt. Det kan ha samma uppfriskande effekt som att ta en promenad, enligt Schou Andreassen.

Undersökningen visar att män surfar mer än kvinnor och yngre oftare än äldre. Personer med hög utbildning och status använder mer tid på sociala medier.

En förklaring är att de är mer datorvana än lågutbildade. Det kan också bero på att de inte är lika rädda att mista jobbet och mer benägna att vara sociala på nätet för att främja karriären, säger Cecilie Schou Andreassen till Universitet i Bergens hemsida.

Personligheten har också betydelse för nätsurfandet. Extroverta med neurotiska drag är flitigare på nätet. De mer kontrollerade och strukturerade anställda surfar minst.

Omkring 11 000 anställda i Norge har deltagit i studien: ”Predictors of Use of Social Network Sites at Work”. 

  • Den norska studien stämmer med en tidigare svensk undersökning från bemanningsföretaget Centric. Enligt den uppgav en av tre att deras arbetsgivare inte tillåter användandet av sociala medier på jobbet. I hälso- och sjukvårdssektorn var det nästan varannan som sade att det inte var tillåtet. Det samma gällde anställda i bank- och finansvärlden.

Företagsledningen hade störst möjlighet att kolla Facebook och Twitter på arbetsplatsen. Mer än sex av tio i ledningen sade att de hade tillåtelse att använda sociala medier. Bland anställda under mellanchefnivå var det mindre än fyra av tio som fick göra det.

Publicerad: 2014-08-14

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!