Här är jobbets fem största tidstjuvar

Här är jobbets fem största tidstjuvar

Nio av tio säger att de spiller tid på onödigheter under en arbetsdag. Här är fem-i-topplistan över de värsta tidstjuvarna.

Hur effektiv är du på jobbet under en dag? Inte alltid så mycket som du kunde vara, enligt en ny undersökning. Enligt den anser 89 procent att de slösar bort arbetstid under dagen. Det sker i varierande grad, allt från 30 minuter till 4 timmar eller mer, alltså i värsta fall mer än halva arbetsdagen.

Vilka är då de största tidstjuvarna som är svårast att komma undan? Enligt svaren i enkäten ser topplistan ut så här:

  1. Internet

Att surfa på nätet och även läsa sådant som inte har med jobbet att göra anser drygt var fjärde, 26 procent, tar det mesta av arbetstiden.

  1. Möten

24 procent anser att för många onödiga möten och telefonkonferenser är den största anledningen till att man inte får gjort det man egentligen borde.

  1. Kollegor

Irriterande arbetskamrater och fikasnack är huvudskälet till att värdefull arbetstid går förlorad, enligt 24 procent.

  1. E-post

Att svara på e-post tycker 12 procent är den största tidsboven.

  1. Chefen

En chef som stör upplevs som den värsta tidstjuven av 7 procent.

Män slösar bort något mer tid än kvinnor och yngre i åldern 26-32 år mer än äldre.

Tisdag morgon är vi som mest effektiva. Fredag eftermiddag är den vanligaste stunden att spilla tid på annat – kanske föga förvånande. Under en vanlig arbetsdag är det tiden mellan klockan 9 och 11 som är den mest produktiva.

Att ta en paus för att göra annat en stund brukar ju framhållas som nyttigt i längden. Mer än hälften, 53 procent, säger också att de gör det för att de tror att korta pauser ökar produktiviteten. 20 procent anger att de har tråkigt som främst skälet, de är inte tillräckligt intresserade av jobbet för att vara på alerten hela tiden.

Undersökningen är gjord av den amerikanska jobb- och lönesajten salary.com