De frågar bara om kompetens

De frågar bara om kompetens

Rekryteringsföretaget TNG i Stockholm vände upp och ned på sin rekryteringsprocess.

– Först blev det uppror i organisationen. Nu tycker alla att det är självklart med ett mer fördomsfritt urval av kandidater, säger Åsa Edman Källströmer, vd.

”Är du ung och hungrig?” Det är ord som knappast gör att äldre känner sig tilltalade.

– Uttryck av den typen ska inte längre förekomma när TNG söker kandidater, säger Åsa Edman Källströmer.

Hon berättar om vägen till ett nytt sätt att rekrytera och bemanna. Som rekryterare har du ett stort ansvar, konstaterar hon; du kan stoppa människor eller ge dem chansen.

– Vem som blir utvald beror bara på oss.

Så de satte sig ner för ett par år sen och frågade sig; vad går vi igång på?

– Vi vill inte diskriminera. Vi vill ge alla chansen. Vi vill känna oss trygga med varför vi gör som vi gör.

En representant från DO, Diskrimineringsombudsmannen, bjöds in för att ge sin syn på saken. Många av DO-synpunkterna var utmanande och folk var skeptiska.

– Vi förstod att vi hade ett stort jobb att göra internt och vi höll på i två år.

Bland nya insikter de skaffade sig var att begåvning och personlighet har stor betydelse för om någon lyckas på ett nytt jobb. Men det är aspekter som ofta kommer in sent i traditionella rekryteringsprocesser, där man tenderar att lägga stor vikt vid ett imponerande CV.

Resultatet av deras mödor blev en omvänd rekryteringsprocess. Tanken är att fakta och kompetens ska gå före fördomar, magkänsla och CV-historik. Alla kandidater genomför nu först digitala screeningtest. De som lyckades bäst väljs ut. Sedan följer sådant som strukturerade intervjuer, CV-koll, referenstagning.

– Den här metoden flyttar subjektiviteten längre fram i processen, säger Åsa  Edman Källströmer.

Julia Wengse är kandidatansvarig och intervjuar upp mot tio personer i veckan.

– Det är ett träffsäkert sätt att få fram kandidater. Ofta räcker det att träffa 2-3 personer för en tjänst.

Viktigt blir att ta fram en relevant kravprofil i samarbete med kunden.

De intervjuar också på annat sätt än tidigare. Åsa Edman Källströmer beskriver:

– Jag har hållit på i 20 år i den här branschen. Förr skulle man fråga om familj och hobby och konstiga saker som: ”Vilket djur skulle du likna dig själv vid?”. Det ansågs klurigt. Men vad skulle vi egentligen göra med svaren?

Nu ställer de bara frågor relaterade till kompetens, inget om fritiden eller barnantal.

Vad säger då kunderna? Båda intygar att de är positiva – även när de uppmanas att ta sig en titt på en kandidat som de kanske tidigare inte skulle ha övervägt.

EVA BERLIN

Bilden: Julia Wengse (t v) och Åsa Edman Källströmer.

Läs mer i Du&jobbet nr 2/16.

Till artikelarkivet för dig som redan är prenumerant.