Krångligt datasystem hotar hälsan

Krångligt datasystem hotar hälsanStörningar i datasystemet stressar personalen på socialtjänsten i Göteborg och ökar risken att utsättas för hot och våld. Skyddsombuden har nu anmält bristerna till Arbetsmiljöverket.

Ett datasystem som inte fungerar är både ett hälso- och arbetsmiljöproblem. Det visar ett aktuellt exempel från socialtjänsten i Göteborg. Socialsekreterarna använder sig av IT-systemet Traversa för att sköta sina ärenden. Datorn är ett av personalens viktigaste arbetsredskap. I ärendesystemet ska allt dokumenteras, enligt krav i lagstiftningen: utredningar, beslut om ekonomiskt bistånd osv.

Problemet är bara att systemet kraschar ideligen. Det stänger av sig eller hänger sig. Ibland kommer de anställda överhuvudtaget inte in i programmet. Viktiga dokument riskerar att inte sparas.

Datorproblemen innebär förseningarna i utbetalningar, något som kan skapa problem för en del bidragstagare som är beroende av sitt stöd och inte har ekonomi att klara av att pengarna dröjer. Det innebär en risk för att personalen hotas och ytterligaren en belastning på den psykosociala arbetsmiljön.

– Socialsekreterarna har redan ett stressigt jobb. När datorsystemet dessutom inte fungera blir det än värre, säger Leilla Bezzazi, kommunombud/huvudskyddsombud för Akademikerförbundet SSR i Göteborg.

Hon är ett av tre huvudskyddsombud som nu gjort en framställan till Göteborgs stad, enligt Arbetsmiljölagens sjätte kapitel, paragraf 6 a. Redan i juni påpekade man bristerna i IT-systemet. Socialsekreterarna har hänvisats till att använda systemet på tidiga morgnar och sena eftermiddagar, utanför ordinarie arbetstid.

Huvudskyddsombuden vill nu att arbetsgivaren presenterar en handlingsplan för hur de akuta arbetsmiljöproblemen för personalen ska lösas.