Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Fråga experten

Är nya arbetstider trakasserier?

En kollega som jobbar med systemadministration har fått problem med att chefen föreslår henne att gå ned i arbetstid. Kollegan arbetar heltid, har icke reglerad arbetstid och har arbetat hemifrån en del, men har varit noga med att visa på sina arbetsresultat. Hon har tre barn varav en liten som givetvis medför en del vab-dagar (som hon och mannen delar på) och hon har tillfälligtvis gått på läkarbesök varje vecka (som chefen vill att hon förlägger utom arbetstid – men vilken läkare arbetar då?).
Kan inte kollegans chefs agerande betraktas som trakasserier?

Svarat av Jan Enqvist

Publicerad: 2012-12-11

Fråga: En kollega som jobbar med systemadministration har fått problem med att chefen föreslår henne att gå ned i arbetstid. Kollegan arbetar heltid, har icke reglerad arbetstid och har arbetat hemifrån en del, men har varit noga med att visa på sina arbetsresultat. Hon har tre barn varav en liten som givetvis medför en del vab-dagar (som hon och mannen delar på) och hon har tillfälligtvis gått på läkarbesök varje vecka (som chefen vill att hon förlägger utom arbetstid – men vilken läkare arbetar då?).
Kan inte kollegans chefs agerande betraktas som trakasserier?

SVAR: Gränsdragningen mellan vad man som anställd måste tåla och trakasserier är svår att göra, både för en själv och särskilt för utomstående. Gråzonen börjar och slutar vid olika toleransnivåer för olika personer. Vad man juridiskt har att hålla sig till är föreskriften AFS 1993:17 Kränkande särbehandling i arbetslivet, där den avgörande formuleringen av vad detta är lyder: "återkommande klandervärda eller negativt präglade handlingar som riktas mot enskilda arbetstagare på ett kränkande sätt och kan leda till att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap". Frågan är om chefens försök att korta din kollegas arbetstid faller under den definitionen? Oavsett vilket är det naturligtvis obehagligt om chefen insisterar. Men jag anser att den här situationen hör till de relativt normala partsmotsättningar som förekommer i organisationer (särskilt i besparingstider). Det kan tänkas att chefens försök kommer av sig om din kollega gör klart att hon inte godvilligt går ner i arbetstid. Om inte föreslår jag att din kollega diskuterar sin situation med ett fackligt ombud.

Svarat av jan enqvist

Publicerad: 2012-12-11

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!