Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Vem är du och varför skall jag bry mig?

Bloggen – mediekanalen för ditt personliga varumärke

Publicerad: 2012-05-08

En blogg handlar till skillnad från en tidning om en enda människas åsikter, kunskaper och personlighet. I tidningen samlas mängder av intervjupersoner och artiklar skrivs av olika journalister. Alla har de olika sätt att se på saker och skriva. I bloggen är det du som står i centrum. För att lyckas behöver du våga ta plats och kunna bjuda på dig själv.

Vem är du och varför skall jag bry mig?
Det innebär inte att bloggen måste vara din personliga dagbok. Inte alls, men det är viktigt att du vågar visa upp dig själv på i alla fall en profilbild, berätta vem du är och varför du bloggar. Gör det enkelt genom att svara på frågan: ”Vem är du och varför skall jag bry mig”. Den finns i huvudet på varje besökares som hittar dig. Se till att besvara den först. Då är det lättare att hitta en röd tråd i vad du skriver, bilder du använder, videoklipp med mera.

Varför bloggar du?
Är det för att du vill skaffa ett jobb? För att dela en hobby med andra eller för att få nya kunder till ditt företag? Ju tydligare ditt syfte desto enklare blir det att hitta en grupp med ämnen som du fokuserar på. Tänk även att den som googlar lättare hittar en blogg som redan är populär.

Hitta din läst och bliv vid den
Är du trädgårdsmästare o driver en populär trädgårdsblogg är det en fördel att hålla den ren från mat, resor och annat som enkelt hade kunnat ’vara kul’. De ämnena finns det andra bloggare som täcker in. Skaffa dig en nisch och bli bra på att hjälpa trädgårdskunder med tips. Då blir det självklart för dem att tipsa andra om dig o din blogg när det börjar talas om trädgård. Ju fler ämnen desto otydligare blir bloggen och därmed ditt personliga varumärke.

Ta hand om dina fans
Har du tidigare chefer eller kollegor som gillar dig och ditt jobb? Be dem skriva en rad var om dig och lägg upp på din blogg, eller be dem skriva den som en rekommendation på Linkedin. Driver du eget? Be dina kunder göra detsamma. Har du ett gäng som ofta besöker din blogg eller Facebooksida? Inse att de är din bästa marknadsavdelning. Ta hand om dem lite extra. Har ni jobbat ihop eller på annat sätt haft ett jobbumgänge? Be dem skriva ett omdöme. Och lägg upp tydligt i ett blogginlägg där du länkar till deras blogg eller Linkedinsida. Människor gillar att bli uppskattade och uppmärksammade. Ta vara på dina fans så är de mer benägna att rekommendera dig nästa gång det dyker upp ett nytt jobb eller uppdrag.

Lägg in länkar på Linkedin
Har du en blogg eller Facebooksida vet du att det är tufft att få upp besökssiffrorna. Ett sätt att se till att den som behöver en redovisningskonsult verkligen hittar din blogg eller Facebooksida är att se till att länka till den. Från artiklar på nätet som du kommenterar. Från din personliga Linkedinprofil. Gör även en företagssida för ditt bolag, det är kostnadsfritt.

Så vad händer när du väl blir hittad? Då behöver ditt personliga varumärke sitta på plats. I morgon berättar jag mer om hur du bygger det metodiskt i fem enkla steg.

Publicerad: 2012-05-08

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!