Konsten att hantera härskartekniker

Härskartekniker är ett fenomen som vi under årens lopp i första hand lärt oss förknippa med kvinnor. Visst stämmer det att kvinnor utsätts för härskartekniker oftare än män, men härskartekniker förekommer även i många andra typer av relationer. Ett sådant exempel är relationen mellan kund och leverantör. Enligt min erfarenhet är härskartekniker särskilt vanligt förekommande i relationen mellan en stor kund och en liten leverantör, alltså ett storföretag och ett mindre företag.

Maktbalansen i dessa relationer har en tendens att bli aningen skev eftersom storföretaget har en kundroll och dessutom betydligt större muskler än det lilla företaget, som inte sällan är beroende av det större företaget för att få verksamheten att gå ihop. Jag driver ett mellanstort städbolag och min erfarenhet av härskartekniker på storföretag är att den ofta kommer från de mest oväntade hållen, exempelvis från företagets receptionist.

På många storföretag sitter människor som utövar någon form av härskarteknik som företagets styrelse helt säkert inte skulle sympatisera med, om de kände till att det förekom vill säga. Jag har mött receptionister på storföretag som uttalar sig nedsättande om små företag som är leverantörer till den ”Stora draken”. Det kan förekomma kommentarer som ” Du ska veta att det finns många andra företag som mer än gärna vill ta över ert uppdrag” eller antyda att den lilla leverantören inte är värd något i storföretagets ögon.

Jag anser därför att företag bör ta kandidaters etiska kompetens i beaktande i samband med rekryteringsprocessen. I dagsläget tar få företag hänsyn till en kandidats etiska kompass när de rekryterar, de fokuserar snarare på personliga egenskaper och formelkompetens. Visst kan det vara svårt att avgöra vilka värderingar som styr en individ och vilka etiska värderingar som präglar dess personlighet vid rekryteringstillfället, men man bör ändå försöka hitta en metod som i viss utsträckning kartlägger det, åtminstone när man rekryterar medarbetare som ska agera företagets ansikte utåt.

Om man känner att det finns konflikter på en arbetsplats och man blivit utsatt för härskartekniker, bör man ringa chefen på det företaget, föreslå ett möte och förklara hur man upplevde situationen när man blivit utsatt för härskartekniker. Om man i det läget inte får uppbackning och stöd från vd:n kan man börja fundera på vad det är för typ av företag man har att göra med egentligen.