Ingen tid för sjukdom

– Det är många som skulle må bra av att bli sjuka, sa kollegan en vacker dag.
Jag hajade till men förstod sedan vad han menade.

Vi lever och arbetar i ett tempo nuförtiden att vi inte har tid med sånt som vi kanske hade tid med förr. Som att stanna hemma från arbetet några dagar när vi blir sjuka. Vi tittar på veckans planering och skakar på huvudet. Nej, det går inte. Vi tycker inte att vi kan ta oss tid.
Nej, det får vänta till helgen. Då kan vi få bli sjuka, då kan vi lägga oss och vila.
I alla fall några timmar för sedan skulle vi ju röja i trädgården. Och sen äta middag hos grannen. Och på söndagen är det omöjligt för då ska vi på cup med dottern. Vi tar en alvedon och kör på!

Många är vi som slår dövörat till kroppens signaler. Som har glömt att varva aktivitet med vila. Som kanske till och med naggar lite på sömntimmarna för att hinna så mycket som möjligt. Men det bästa sättet att prestera bra är ju att se till att kropp och själ mår så bra som möjligt. Då är förutsättningarna som störst att vi levererar maximalt. Synd bara att det än så länge är trendigt att vara en superman eller superwoman som bollar med tredubbla jobb, ett antal ungar, ett stort hus och ett antal sidoprojekt. Själv väntar jag hoppfullt på när det ska bli trendigt att sova de timmar som kroppen behöver.

Varje individ kan göra en del själv för att stärka sig inför yttre och inre krav.
Om vi tankar kroppen med bra mat, försöker sova och vara ute och röra på oss och planerar in regelbundna roliga saker att se fram emot har vi kommit en bit på vägen. Men arbetsplatsen har också ett ansvar att arbeta förebyggande, att se till att vi får en arbetsmiljö som är säker och trivsam. Och när vi sviktar – för det händer under livets gång att vi gör – vad kan arbetsplatsen göra då för att stötta oss?

Stressforums senaste seminarium handlade om att komma tillbaka i arbete efter stressjukdom.
Där berättade också vår psykolog Pierre Mood om hur sjuksköterskor i Karlstad lägger arbetsscheman för maximal återhämtning.
Läs mer här.