Ibland räcker det med att bara svara ja eller nej på en fråga, eller?

Har du upplevt att du ställer en fråga där du vill ha ett snabbt enkelt och konkret svar och så får du till svar en lång utläggning om ditten och datten, svar på något helt annat eller inget svar alls? Det är svårt att avgöra vilket av dem som blir mest utmanande.
Många gånger när vi kommunicerar glömmer vi bort att lyssna och detsamma gäller när vi får frågor. Istället för att lyssna på den aktuella frågan så svarar vi på något helt annat eller så är vi fullt upptagna med att ge ett svar på en fråga som inte är ställd eller så tror vi att den andra vill ha en lång utläggning om något som den inte vill ha eller att hon eller han egentligen vill ha svar på något annat.

Nu är det ju inte så enkelt som att det bara är mottagaren av frågan som har ett ansvar för att frågan blir tydlig, det har även den som frågar, men handen på hjärtat – visst har det hänt även dig att du kanske inte lyssnat klart på frågan eller lagt in egna värderingar i frågan? Ibland räcker det med ett enkelt ja eller ett enkelt nej eller en kort spontan kommentar om att ”så här känner jag” eller ”så här tycker jag”. Om du inte förstår frågan och dess innebörd är mitt tips att du berättar för den som ställt frågan att du faktiskt inte förstår den …

När vi svarar på en fråga och svarar något helt annat än det den som frågade faktiskt frågade skapar vi förvirring, frustration, irritation och i värsta fall konflikter. Även om vi med vårt svar menar väl så blir det så fel och då är det viktigt att vi försöker att förtydliga oss så att den som ställt frågan faktiskt förstår vårt svar. Försök var så konkret och tydlig som du kan när du svarar – både för din egen skull och frågarens skull och försök hålla dig till frågans innehåll.

Fast det är ju trots allt bättre att få en utläggning om något, ett ”fel” svar än att inte få något svar alls. Total tystnad är nog en av de mest ovänliga sätt som finns att bemöta en fråga och det i sig gynnar ju inte kommunikationen positivt. Att konstant behöva upprepa sin fråga ger på sikt negativa konsekvenser för både den som frågar och den som svarar. Den som frågar kommer allra troligast att sluta fråga och den som svarar kommer inte förstå varför och kommunikationen mellan parterna kommer att försämras och i värsta fall leder det till en konflikt.

Konflikter kostar både i mänskligt lidande och ekonomiskt. Arbetsmiljön på en arbetsplats där konflikter förekommer, och där konflikter inte hanteras på ett konstruktivt sätt, tenderar att få fler människor att må dåligt, prestera sämre, ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre lönsamhet.
När du ställer frågor – försök vara så tydlig du kan, såväl med innehållet i frågan och hur du förväntar dig svaret. Kort eller långt, en analys eller bara en snabb respons.
När du svarar på frågor – svara konkret och direkt och kan du inte svara säg det direkt. Förstår du inte frågan, be den som frågar förtydliga sin fråga.

Hjälps åt så blir det lättare!