Hur vill vi jobba i framtiden?

Som anställd för ett fackförbund och som ansvarig för de delar som handlar om att möta upp nästa generations viljor och behov vad det gäller deras arbetsmarknad så funderar jag ofta över hur människor vill jobba och hur man vill jobba i framtiden.

Att jobba inom ”förtroendebranschen” som fackföreningarna, handlar ju inte bara om att ha en korrekt verklighetsbeskrivning och en vilja att möta upp medlemmarnas behov, utan det handlar även om att möta upp de som ännu inte är medlemmar och deras behov.

I den kontexten blir det spännande att titta på vad konkret det är som gör att vi mår bra i vårt arbetsliv. Via sajten LinkedIn, som är en jobbsajt där människor lägger in sina kvalifikationer, får rekommendationer från gamla arbetsgivare samt visar prov på sitt nätverk, så skickar man även ut ett regelbundet nyhetsbrev i jobbrelaterade frågor. Inte helt sällan handlar de om hur man renodlar sin kompetens och frigör kraften i sitt eget arbete, men ibland handlar det även om hur man som chef frigör mesta möjliga kraft av sina anställda.

Bland annat har jag i dessa nyhetsbrev kunna läsa om Google och deras Google Fridays där Google jobbar med att frigöra den kreativa kraften hos de anställda genom att varje fredag låta de anställda jobba med vad de vill. Detta har för företaget Google gett mycket bra resultat eftersom det sägs att det är under dessa fredagar som exempelvis förslag som Google calendar har växt fram. I nyhetsbreven har jag även fått läsa om hur man hos sig själv ”frigör kraft” genom att söka jobba i ”arbetsflöden”.

Att fånga dessa ”flöden” går ut på att man väljer sin bästa ”worktime” det vill säga den tid på dagen då man är som mest kreativ och effektiv. Man tar sig då an EN tillräckligt utmanande uppgift. Det vill säga man hattar inte mellan olika arbetsuppgifter utan koncentrerar sig på en och sedan tränar man sig i att ”hålla sig i flödet” så länge som möjligt. Det kan man enbart göra om man själv bestämmer över sina arbetsuppgifter men dessa två exempel väcker ändå två rätt intressanta tankar.

Den ena handlar om att ger du som arbetsgivare dina anställda ”friare tyglar” så kan du kamma in mer på deras kreativitet. Det andra exemplet visar egentligen på en variant av samma sak. Det vill säga om en arbetstagare råkar ha sin ”flowtime” vid andra tider än mellan nio till fem så skulle kanske du som arbetsgivare få ut mer om arbetstagaren fick välja sina tider själv?

Jag tror det kan vara intressant att tänka runt dessa termer när vi tänker runt arbetslivet i framtiden. Det vill säga hur gifter vi samman arbetstagarens maximala välmående och kontroll över sitt arbete med vad arbetsgivaren får ut av dessa friare tyglar?