Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Frikoppla känslorna och var konsekvent när du framför kritik

Att ta och ge kritik är en knäckfråga för många chefer. Det är vanligt att samla på sig onödig frustration genom att skjuta upp kritiken, att blanda in dina känslor och att agera i stundens hetta och kritisera en medarbetare, kund eller samarbetspartner när du är som mest upprörd. Träna dig istället på att frikoppla känslorna och att ge saklig och genomtänkt kritik som framförs vid exakt rätt tillfälle.

Publicerad: 2012-09-07

Var ödmjuk och visa prov på medmänsklighet när du framför din kritik. Visserligen är det avgörande att välja sina tillfällen, men skjut inte upp stunden när det är dags att ge kritik i all oändlighet, då riskerar du att samla på dig onödigt mycket frustration som den kritiserade personen får klä skott för i onödan.

Vad aldrig stressad när du framför kritik. Då riskerar du att forcera och låta onödigt hård i ditt budskap. Ett annat tips är att analysera all kritik du får, oavsett om du anser den vara befogad eller ej. Fundera på om det finns något du kan ta till dig och förbättra utifrån det personen sagt.
Ge dig själv en dag att tänka på saken innan du framför kritik. Kritik som framförs i ett upprört sinnestillstånd i stundens hetta riskerar att kommuniceras på ett förhastat vis som varken gynnar dig eller personen som du riktar kritik mot.

Ge dig själv en dags tidsfrist, då du funderar på hur du bäst formulerar ditt budskap för att det ska få önskvärd effekt utan att såra mottagaren.
Professionell kritik och känslomässiga reaktioner hör inte ihop. Fokusera på sakfrågan, blanda inte in känslor eller åsikter och gå rakt på sak, om du försöker linda in budskapet riskerar saker och ting att förvärras på sikt.

Ha överseende med osaklig kritik. Om dina medarbetare känner sig trygga får du som chef förmodligen ta emot en hel del kritik, såväl befogad som obefogad. Acceptera att du ibland får ta emot kritik som bottnar i andra faktorer än själva sakfrågan, exempelvis att personen i fråga har det jobbigt privat eller vill skjuta över sina ansvarsområden på dig. Välj dina strider och var beredd på att låta viss kritik passera.

Publicerad: 2012-09-07

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!