Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Få arbetsgivarna att jaga dig

En dag kom en duktig varumärkesstrateg och föreläste på Handelshögskolan. Jag satt på första bänk och antecknade flitigt. ”Ett varumärke behöver ha ett skäl och en själ” var hans kärnbudskap. Det har jag tagit med mig när jag själv hjälper företag och deras nyckelmedarbetare att tränga igenom bruset och bli attraktiva för potentiella kunder och…arbetsgivare.

Publicerad: 2012-05-10

För dig som enskild individ är ett starkt personligt varumärke en fördel i alla framtidens rekryteringsprocesser. Om du lyckas tillräckligt behöver du kanske inte slåss om jobben överhuvudtaget. Du är det naturliga förstahandsvalet. Hur blir du det?

1. Välj ett spår
Om Coca-cola gjorde läsk i tre år, sedan jeans i tre år, därefter livsstilstidningar i fyra år och i dagsläget drev en IT-supporttjänst för småföretag skulle ingen känna till dem. Exemplet kan synas extremt, men en del människor har mycket bråkiga karriärer. Det gör det svårare att bli igenkänd och trovärdig.

2. Knyt ditt varumärke till kända varumärken i branschen
Vilka kända företag, utbildningsanstalter, branschförbund, lunchnätverk, Linkedin- och Facebookgrupper med flera finns det inom ditt yrkesområde eller bransch? Genom att associera dig med dem kommunicerar du till omvärlden var du hör hemma. Är du jurist, medlem av Svenska advokatsamfundet och medlem i en Linkedingrupp om immaterialrätt så dyker det när någon googlar dig. Då får du en kristallklar profil direkt. Hur ser din profil ut?

3. Be om rekommendationer
Upp till åtta av tio rekryteringar sker via någons kontaktnät. Upp till åtta av tio köp sker med hjälp av rekommendationer och påverkan från kundens umgängeskrets. I dagens uppkopplade samhälle har vi lärt oss att värdera förslag genom att ta hjälp av våra vänner, kollegor och folk vi känner till. Om vår favoritkrönikör i Allt om trädgård eller Allt om bil rekommenderar en viss produkter så litar vi på deras tips. Om den ekonomichef vi funderar på att bjuda in på en anställningsintervju har fått tre goda rekommendationer så blir hon eller han mer attraktiv än någon som bara själv berättar om sin förträfflighet. Om rekommendationen dessutom är från någon vi känner, eller som arbetar på ett företag vi känner till, så litar vi ännu mer på det goda betyget.

Öka din attraktionskraft

Använd Linkedin för att be kunder, chefer och tidigare kollegor om rekommendationer. Skriv rekommendationer för dina favoritföretag på Facebook och definiera därmed ditt personliga varumärke. Det kostar inget och gör det enkelt att förstå:
a)\tvem är du?
b)\tvad kan du?
c)\tvem känner/gillar du?

Den som googlar dig kan hitta informationen, vilket är hela poängen. Oavsett om du är proaktiv och medveten, eller slö och oengagerad så får den som söker information om dig ett intryck. Du behöver inte ha en mejladress eller mobiltelefon. Det är inte lag på det. Men för att vara anställningsbar behöver du oftast det. För dig som vill bygga din attraktionskraft på arbetsmarknaden är det bra att redan nu börja arbeta mer aktivt på att skapa ett personligt varumärke. Så att du blivit Coca-cola när marknadens femtisjunde läskedrycksaktör försöker slå sig in på marknaden.

Publicerad: 2012-05-10

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!