Kolla dig själv: Vilken hemjobbartyp är du?

OLIKHET Arbetar hemma – det är något cirka var tredje gör nu i pandemitid och det passar oss olika bra. Kolla vilken typ du mest liknar och se vad ledningen kan göra för att stötta! Psykologen Lukas Levay tipsar.

Lukas Levay.

Vissa trivs extra bra med att jobba hemma, andra klättrar på väggarna. Det konstaterar psykologen Lukas Levay från företaget AON Assessment. Här beskriver han hur olika personligheter kan reagera på hemarbete och vad chefer ska tänka på.

Framtiden då? Kommer hemarbetet att bli kvar för att t ex spara pengar på lokalhyra? Nej, det blir för tråkigt, bedömer Lukas Levay.

– Vi är sociala varelser som är kreativa tillsammans. Däremot kan många ha fått upp ögonen för att det kan fungera att jobba så någon dag i veckan. Under tiden, njut av fördelarna och se upp för nackdelarna med hemmajobbet.

KOLLA – VILKEN TYP ÄR DU?

EXTROVERTA: VILL HA FLER KONTAKTER
Typiskt: ”Är sociala, gillar sällskap och behöver yttre stimulans”, säger Lukas Levay.
”Många påverkas negativt i coronatid. Hemarbetet ger för få kontakter. Skillnaden mot det vanliga arbetslivet är ju att sociala aktiviteter som AW eller att träna ihop försvinner, liksom jobbmöten och sammanträden.”

Chefsråd: ”Se till att ordna kontakter digitalt. En daglig morgonavstämning blir extra viktigt för dessa. Prata både kort om hur ni har det och vad var och en planerar att göra under dagen. Komplettera med digitalt fika på eftermiddagen för dem som önskar.
Telefonpromenad kan passa vissa, dvs man är ute och går under ett grupptelefonmöte. Någon gång i månaden kan de medarbetare som vill turas om att ordna en frågesport.”

INTROVERTA: SLIPPER PÅTVINGAT MINGEL
Typiskt: ”Uppskattar lugn och möjlighet att kunna fokusera på
arbetsuppgifterna utan störande avbrott. Många har goda tider just nu. De uppfattar ofta möten som slöseri med tid och ogillar påtvingat mingel.”

Slipper påtvingad
gemenskap
.

Chefsråd: ”Det här är en grupp du sannolikt behöver bekymra dig mindre för. Tvinga inte de som är ointresserade att delta i socialt fika på nätet, etc. Men se till att följa upp, att jobbet fungerar som tänkt. Informera vad som är på gång, mejl uppskattas ofta mer än telefonsamtal. Hör av dig lagom mycket, så att personen inte känner sig övervakad.”

IMPULSIVA: KAN VÄNDA PÅ DYGNET
Typiskt: ”Ofta obekymrade, spontana och ibland inte så samvetsgranna. De kan ha svårt att följa riktlinjer, tröttna på att vara försiktiga, hålla fokus och jobba hemma på egen hand. De blandar kanske jobb med egna aktiviteter så att lite blir gjort.”

Vänder lätt på dygnet.

Chefsråd: ”Det kan hjälpa med daglig morgonavstämning om vad som ska göras. Då får personen skäl att lämna sängen och låta bli att vända dygnet. Ha kameran på så att deltagarna måste visa sig påklädda. Bättre med flera korta avstämningar än få långa. Det kan vara bra att markera att möjligheten att jobba hemifrån kräver att man i gengäld är lojal och bidrar. Kan personen inte få styrsel på sin dag, se över möjligheten att jobba säkert på kontoret. Skulle någon få problem och t ex börja dricka, koppla in företagshälsovården, erbjud hjälp i tid.”

ÖPPNA: KAN FÅ FLER IDÉER
Typiskt: ”Vill gärna att något nytt händer, är beredd att ta till sig nya idéer, ofta kreativa. De kan se förändringarna som krävs i coronatid som
spännande möjligheter. Å andra sidan kan bristen på stimulans i hemarbetet fresta på.”

Chefsråd: ”Ta vara på dessa personers förmåga till nytänkande! Bjud in alla att komma med idéer, så tar dessa personer antagligen chansen. Ge utrymme och lyssna. Kanske borde ni se över hur era affärserbjudanden ska se ut, hitta nya kundgrupper, digitalisera tjänster? Det är viktigt med möjligheter till idéutbyte och kontakter via nätet.”

OROLIGT LAGDA: VÄRRE ÄN VANLIGT
Typiskt: ”Förändring ger ofta upphov till ängslan, låg tolerans för osäkerhet. Coronapandemin ger fler anledningar till oro än vanligt: egen och anhörigas hälsa, om man gjort något fel och glömt att tvätta händerna, eller varit nära någon som hostat, osv. En fördel är att nu finns en konkret anledning att oroa sig. Många gör det och man behöver inte känna att det bara gäller mig.”

Lätt att oron tar över.

Chefsråd: ”Du kan försöka normalisera oron och förmedla att den inte är konstig. Visa att du bryr dig. Var tydlig, berätta t ex hur Folkhälsomyndighetens riktlinjer påverkar er, vilka åtgärder ni vidtar. Vad också ärlig med det du inte vet. Regelbundna digitala möten kan hjälpa. Är oron mycket stor, erbjud kontakt med företagshälsovården. Måste personen in tillfälligt och jobba för att någon uppgift inte kan utföras hemma: Fråga hur ni kan göra för att hen ska känna sig säker, kanske arbeta i eget rum eller komma in när morgonrusningen är över.”

//EVA BERLIN