Du&jobbet har bytt namn!

Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

”Tänk på att vi är människor”

NY BOK. Med sin poesi vill Lina Arvidsson höja kassörskans status. Betraktelserna är samlade under flera år och handlar om kunder, koder på varor, maskiner, kvitton och arbetsmiljö. Kunder kan ibland behandla en som att man är mer maskin än människa, säger hon.

Publicerad: 2021-09-24

Lina Arvidsson, författare och kassörska på Ica, vill höja jobbets status. Foto: Julia Lindemalm

Du gav nyligen ut boken ”Vänligen bygg inga berg, betraktelser från kassan”. Vad handlar den om?

– Jag har i snart 13 år jobbat extra som kassörska och det här är mina iakttagelser och funderingar som jag skrivit ned, ofta på baksidan av kvitton. Anteckningar först, som sedan utarbetats till dikter. Jag skriver om allt från maskiner som inte fungerar till kunder och ämnet är outtömligt. Boken är mitt porträtt på min arbetsplats.

Varför skrev du den?

– För att göra jobbet lite roligare och för att höja yrkets status. Man ser ofta ned på kassörskor. Att det är ett jobb vem som helst kan få och att man inte har några ambitioner. När jag kom ut med min första bok, väckte det en del förvåning. Det var till och med en som sa ” oj en kassörska, det hade man aldrig kunnat tro”.   Man är van att boxa in. Det finns mycket spetskompetens hos en kassörska. Det är inte många som tänker på att vi sitter med en hel katalog med varornas PLU-koder i huvudet och att vi behöver ha fingertoppskänsla för att parera kunderna.

Vad behöver ni parera?

– En typisk återkommande händelse är att kortmaskinen inte fungerar som den ska. Många tar det personligt, fast det bara är en maskin. En del blir rädda att deras kort inte fungerar, andra blir arga och tar det utåt. Det beror på kunden och hur de mår den dagen. Då får man parera in till exempel svara att det är maskinen det är fel på, då kan de bli väldigt glada.

Men andra är arga?

– Vissa blir sura om det inte går snabbt nog, när något är felinlagt i kassan och så vidare, vi är sista utposten i butiken. Vi får ta mycket skit men ska ändå vara trevlig tillbaka. Kunder kan ibland behandla en som att man är mer maskin än människa, vi är en funktion och det ska bara funka.

Varför ska man inte bygga berg?

– Det är det värsta man kan göra, varorna trillar åt sidan ner på golvet, när vi ska montera ned varorna är det lätt att klämma fingrarna och så är det jobbigt att flytta varorna. Många små lyft blir jobbiga för kroppen.

Du skriver om ett rån, vad var det som hände?

–Tre unga killar rusade in med stora köttknivar, tog en kassörska och höll en kniv mot hennes strupe. Jag satt och såg detta och hade en bakom mig som tvingade mig öppna kassan. Det jag tyckte var obehagligast var knivarna och att inte kunna göra något när min kollega for illa. Det hela var över på 40 sekunder, många kunder såg detta men inte alla.

Arbetet i kassan fortsatte direkt efter och en kommentar från kunderna var till och med ”det är väl kul med lite action på jobbet”?

– Ja. Kunderna fick handla klart och betala sina varor. En kvinna ville ha hjälp att hitta bäst före-datumet på PET-flaskan, så där satt jag och vände och vred på den. Vi borde stängt ned butiken direkt. Efteråt var det jobbigt under långt tid, innan vi bytte kassasystem, jag satt och väntade på att det skulle hända igen.

Vad skulle du vilja skicka med för råd till arbetsgivare?

–Lyssna på era anställda.

…och till kunder?

– Tänk på att vi är människor. Var trevliga, att hälsa är till exempel alltid trevligt! Var förstående för vårt jobb och tänkt inte att du kan göra det bättre än jag.

//ELSA FRIZELL

Utdrag ur en dikt från ”Vänligen bygg inga berg, betraktelser från kassan”, av Lina Arvidsson (Konsai förlag)

Axlar
som fastnar uppåt i ett läge strävar
fel positioner
kan vara som armarna de som höjs sänks delar in bandet i två
även de kan fastna
slå till med nästa kassa-pinnen då det kan funka eller
lite olja där
i ledkapseln
stelnar fryser frozen shoulder
yoga mig rätt
om du orkar handleden
plötsligt skriker den rakt ut om kvällen
i soffan nacken
vi ska alla den vägen vandra
stolen framför avläsaren
blipp blipp blipp det monotona
viktigt att ni tänker på
friskvårdsbidrag
och i det finns lugnet
dra inte varorna låt bandet vänligen
vänd streckkoden bygg
inga berg

Foto: Julia Lindemalm

Publicerad: 2021-09-24

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!