”Omöjligt att helt undvika riskfyllda situationer”

Svårt med avstånd när man ska hjälpa kunder.

Julhandeln innebär ökad risk för smittspridning och att butiksanställda ska få corona på jobbet. ”Det är svårt att helt undvika situationer där man kommer nära andra personer”, säger Anneli Hellman, skyddsombud på Clas Ohlsson i Helsingborg.

Efter en relativt lugn vår har coronaviruset slagit hårt mot Skåne. Särskilt hårt drabbat har Helsingborg varit. Staden har till och med skickat ut mass-sms till invånarna för att påminna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

På regionens största köpcentrum, Väla, arbetar Anneli Hellman i en Clas Ohlsson-butik. Hon är också skyddsombud i butiken.

– Jag känner en oro för att bli smittad, det tror jag alla här gör. Men det är väldigt olika i personalgruppen hur orolig man är.

Anneli Hellman.

Anneli Hellman har tillsammans med sin butikschef haft flera möten och gjort riskbedömningar kring hur smittoriskerna i butiken ser ut. Det har bland annat lett till avståndsmarkeringar i golvet, plexiglas vid kassorna, särskilda rundor i butiken kunder uppmanas att gå, att man arbetar med handskar i kassan och har noggrann hygien kring alla terminaler. Anställda som vill bära munskydd kan också göra det.

Man har också gjort anpassningar så att kunder kan slippa trängsel. Personalen kan lämna ut varor direkt på parkeringen och den som vill kan ringa och få möjlighet att komma in i affären innan de egentliga öppettiderna. Företagets HR- och säkerhetsavdelning har också bett anställda om tips för åtgärder som ytterligare kan minska smittorisken i butiken.

– Det vi kan göra har vi definitivt gjort, säger Anneli Hellman.

Samtidigt är det svårt att helt att helt undvika riskfyllda arbetsmoment. En vanlig situation som Anneli Hellman tar upp är när en kund vill visa något på sin mobiltelefon, då är svårt att hålla avstånd, konstaterar hon. Hon kan också se att det finns miljöer i köpcentrumet där det ibland blir trångt, som i restaurangdelen under lunchtid.

Hon upplever dock att julklappsinköpen har börjat ovanligt tidigt och hoppas att det är ett tecken på att julhandeln ska bli utspridd över längre tid i år.

Som alla andra butiksanställda befinner sig Anneli Hellman också mitt i en intressekonflikt där butiker ska locka till sig kunder men samtidigt inte ska bidra till att kunder eller anställda blir smittade.

– Det är dubbelt, en svår och jobbig situation. Man vill ju inte att folk ska bli sjuka. Samtidigt, detta är mitt jobb, säger hon.

Under oktober genomförde fackförbundet Handels en enkätundersökning bland skyddsombud i handeln. Runt 40 procent ansåg att det inte gjorts tillräckliga riskbedömningar kopplat till smittorisken i den egna butiken. I undersökningen framkommer också att många tycker att det är svårt att hålla avstånd till kunder, exempelvis vid självscanning. Många skyddsombud beskriver i rapporten också att anställda inte stannar hemma fast de har milda symptom, för att man inte upplever att man har råd att förlora inkomst.

I enkäten framkommer också att få affärer frivilligt vill införa begränsningar för hur många som får vistas i butiken.

I dag finns inga lagliga medel i Sverige för att stänga butiker eller begränsa antalet kunder i en affär. I och med den pandemilag som förväntas bli klar i mars kommer det att finnas sådana möjligheter. Det är dock lite sent, tycker Anneli Hellman.

– Jag tycker att det vore bra om det fanns en sådan lag klar tidigare. Så hade det funnits en möjlighet att stänga ner och begränsa antal besökare i butiker om det var nödvändigt.

Runt 300 000 svenskar arbetar i butik.

//OSCAR MAGNUSSON

Kurstips: Hur ska arbetsplatsen hantera coronaviruset?

Handels rapport med skyddsombuden finns att läsa här