Allt om arbetsmiljö logga
Nyheter

Nu ska arbetsgivarna veta mer om sitt ansvar

ANNONS Coronapandemin har fört med sig en rad utmaningar för arbetsgivare kring frågor om oro. Arbetsmiljöverket har därför fått i uppdrag av regeringen att öka kunskapen hos arbetsgivare om orotill följd av pandemin. Ingen ska bli skadad, sjuk eller dö av jobbet.Hittills har mycket av arbetsmiljöarbetet handlat om att förhindra smitta, men pandemin har också förändrat våra organisatoriska och sociala förutsättningar. Därför har regeringen gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att öka kunskapen hos arbetsgivare om de möjligheter de har att stötta sin personal i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsmiljöverket har fått tre miljoner kronor av regeringen till informationssatsningen.– Vi är glada att vi fått det här uppdraget och det är bråttom, så vi arbetar fort. Uppdraget ska vara klart innan årsskiftet, säger Greta Svensson, kommunikationschef på Arbetsmiljöverket.

Publicerad: 2020-11-29

Greta Svensson.

Informationen ska särskilt fokusera på risker i arbetsmiljön för vård- och omsorgspersonal, samt arbetstagare som arbetar på distans (det vill säga arbetar hemifrån). För vård- och omsorgspersonal handlar riskerna om till exempel oro för smitta, hög arbetsbelastning och arbete under pressade förhållanden.

Arbetsgivaren har även ansvar för dem som arbetar hemifrån. För dem är riskerna helt andra, som till exempel hur chefer kan se till att medarbetare mår bra när de inte träffar dem. Det kan också vara svårigheter att sätta gränser mellan jobb och fritid, ta pauser, ha bra ergonomi eller att många
kan känna sig isolerade.

Arbetsmiljöverket har mycket information om organisatorisk och social arbetsmiljö.
– Vi har bland annat poddar om hemmakontoret och om smittrisker på arbetsplatsen. När vi lanserade våra föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö tog vi fram en film, Utmaningen, som vi byggde en stor kampanj omkring. Även om vi redan har mycket information sedan tidigare, så är det här en ny värld att förhålla sig till, säger Greta Svensson.

//AGNETA BERGMAN

Denna text är ett annonssamarbete med Arbetsmiljöverket.

FAKTA/ARBETSMILJÖVERKET OCH OSA-FÖRESKRIFTEN
Arbetsmiljöverket tar fram föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA, som handlar om allt från hur vi organiserar arbetet till hur vi samspelar med varandra. OSA delas in i tre områden:
• Arbetsbelastning
• Arbetstidens förläggning
• Kränkande särbehandling.
Arbetsmiljöverket har nu fått i uppdrag av regeringen att under året informera arbetsgivare om frågor som rör den organisatoriska och sociala arbetsmiljön under coronapandemin.

• På Arbetsmiljöverkets webbsida har vi
samlat information om coronapandemin och arbetsmiljön:
• Här finns våra poddar
• Poddarna hittar man också på andra
ställen där poddar finns.

Publicerad: 2020-11-29

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!