Kaffe ger färre misstag
MATDRYCK | 2010-05-21
Ta en kopp kaffe så gör du färre misstag. Koffeinet gör nytta för den som jobbar nätter, enligt en ny forskningsgenomgång.Det är det ansedda Cochrane-institutet som gått igenom resultat från 13 studier om skiftarbete. Deltagarna har fått koffein på olika sätt: som kaffe, i tablettform, energidryck eller tillsatser i maten. Sedan har de fått göra olika tester och jämförts med andra som fått placebo eller tagit korta tupplurar.
Forskningsnätverket Cochrane drar slutsatsen att koffeinet har en uppiggande effekt som kan ha stor betydelse för att vårdanställda och andra som jobbar natt ska undvika misstag. Samtidigt har de flesta försöken gjorts på personer som är mellan 20 och 30 år gamla. Institutet efterlyser mer forskning om hur koffein påverkar äldre och om det finns andra, lika effektiva, sätt att minska antalet misstag.
hans.lundgren@duochjobbet.se
snabbguide för dela ».
Skriv ut