Därför störs vi av telefonpratet

Kollegors samtal är ett av de vanligaste bakgrundsljuden på kontoret – och också det som påverkar oss allra mest. Särskilt störande är det att bara höra ena parten i ett telefonsamtal, visar forskning från Högskolan i Gävle.

En bra ljudmiljö har blivit allt viktigare när fler arbetar i öppna kontorslandskap. Samtidigt visar forskning att vi påverkas mycket av störningar i landskapen. Ljud som t ex ringande telefoner, konversationer mellan kollegor, ventilationsfläktar och stolskrapningar skapar stress och gör att vi mår och arbetar sämre.

Allra mest störande tycks ljudkällor i form av bakgrundssamtal, skvaller och högljudda telefonröster vara, åtminstone när vi kan höra vad det är som sägs. Det beror på att hjärnan har svårare att filtrera bort det.

Nu har forskare vid Högskolan i Gävle publicerat en artikel om vad det är i just telefonsamtal som är så besvärande. Forskarna har genomfört ett experiment där deltagarna fått utföra uppgifter antingen i tysthet eller samtidigt som de fick lyssna på olika slags samtal. Resultatet visade att deltagarna enbart blev störda om de kunde förstå vad samtalet handlade om – och de stördes mer om det var ett telefonsamtal de hörde, eftersom det där bara gick att uppfatta den ena parten.

– Om man bara hör den ena i ett telefonsamtal så väcks nyfikenheten, man undrar vad som saknas, och det triggar ett behov att försöka fylla i luckorna. Det blir också oväntat när personen man hör slutar eller börjar prata igen och vi vet att en plötslig förändring av tystnaden direkt drar till sig vår uppmärksamhet, säger John Marsh, forskare i miljöpsykologi och en av dem som ligger bakom studien, i ett pressmeddelande.

Forskarna kunde även se liknande resultat i en studie från 2017, där deltagare skulle försöka minnas och återskapa signalementet på en gärningsperson. Om deltagarna samtidigt tvingades lyssna till ett telefonsamtal som de dels förestod vad det handlade om och dels enbart hörde den ena parten i påverkades deras minne till det sämre, enligt studien.

För att minska problemet med störande bakgrundssamtal gäller det att hålla arbetsplatserna så tysta som möjligt. Forskarna vid Högskolan i Gävle har även tittat på hur olika sk maskeringssystem kan reducera besvärande ljud, t ex genom att kortsiktigt göra arbetsuppgifter svårare, och kom fram till att störningseffekten från ett telefonsamtal minskar om man måste koncentrera sig mer.

Ytterligare en lösning är flexibla eller aktivitetsbaserade kontor, där man väljer att dela upp kontoren efter olika arbetsuppgifter och där det även finns tysta zoner.

– Dessa ljud vi talar om, som gör människor sjuka och som starkt negativt påverkar produktiviteten, blir annars något som man inte kan undvika, säger John Marsh i pressmeddelandet.

//ZANDRA ZERNELL