Verksamhetens webbplatser:

Slog sönder bilistens ruta – får stort stöd

Vägarbetaren Timmy Edström slog sin asfaltsraka rakt i vindrutan på en bil som körde fort förbi ett vägarbete. Nu har han dömts för skadegörelse – men har samtidigt fått stort stöd från branschen.

Det var mörkt vid vägarbetet på E4 utanför Ljungby. Timmy Edström, lagbas på anläggningsföretaget Svevia, såg en bil närma sig arbetsplatsen i hög hastighet. Han gick ut och gestikulerade för att få ner hastigheten hos bilisten som uppskattningsvis körde i 70-80 kilometer i timmen. När det inte gav någon effekt slog han asfaltsrakan rakt i vindrutan på den passerande bilen.

Timmy Edström medger att sinnet rann över men ångrar ingenting. Dagligen upplever han hur bilister kör förbi hans arbetsplats i 80-90 kilometer i timmen, ytterst nära dem som arbetar på vägen. Slaget med asfaltsrakan var en handling i nödvärn, menar han.

– Som lagbas har jag ett ansvar. Och jag tänkte på mina kollegor som arbetade bakom mig, säger han.

Tingsrätten håller dock inte med om att det var nödvärn och dömde nyligen Timmy Edström för skadegörelse till 13 000 kronor i skadestånd och 11 000 kronor i dagsböter.

Timmy Edström ska överklaga.

– Domen är ett hånskratt i ansiktet på mig, säger han.

Men även om domen står sig kommer Timmy Edström inte att behöva betala böterna helt själv. Inom branschen är det många som stöttar honom ekonomiskt. I helgen hade han fått in 17 000 till böterna.

– Det känns helt fantastiskt.

Det stora stödet till Timmy Edström har sannolikt att göra med att domen satt fokus på den farliga arbetsmiljön vid landets vägarbeten. Framförallt på kvällarna, när trafiken är glesare, går det ofta väldigt fort. Trafikrytmen styr helt hur fort det går, berättar Timmy Edström som säger att man aldrig kan vända ryggen till trafikflödet.

– Trafikanterna är som en boskapshjord. Men följer den ledande kon, säger han.

Enligt Arbetsmiljöverket sker runt 200 olyckor per år i samband med anläggningsarbete på vägarna. Mellan 2003 och 2015 skadades runt 60 personer, ”personal på vägen” i samband med vägarbeten, enligt Trafikverket. Därutöver skadades runt 130 vägarbetare som körde olika typer av fordon under samma tid.

//OSCAR MAGNUSSON

Kommentarer (4)

  1. Vilket straff fick bilisten som både överskred gällande hastighetsgräns, utsatte annan för fara och gjorde sig skyldig till vårdslöshet i trafik?

  2. Hej Ingemar, inget straff för bilisten. Tydligen är det också så att vissa hastighetsbegränsningar vid vägbyggen bara är rekommendationer, vilket var en nyhet för mig. Men de flesta är nog ense om att arbetsmiljön på vägarna är väldigt farlig.
    Oscar Magnusson, reporter, Du&jobbet

  3. Om man läser innebörden av vad en A20 (vägmärket för arbeta på väg) betyder så ska det inte behövas någon mer skylt vid ett vägarbete.
    Betydelsen är att arbete pågår på eller invid vägen anpassa hastighet efter omständigheterna och vissa hänsyn.

  4. För att i någon mån balansera detta:
    – En person som inte kan balansera sina känslor har inte på en arbetsplats att göra; psykakuten rekommenderas.
    – Det är absolut inte bilisternas fel att vägarbetare lever riskfyllt, utan branschens dåliga säkerhetstänkande och dåliga avspärrningar.
    – Vid vägarbeten skyltar man med oftast med ”arbetare på vägen” och blåa hastighetsskyltar, som båda står nära marken och de senare behöver man inte ens åtlyda. De skall vara röd-gula! Och framförallt, de skall högre upp! Bakom en lastbil eller en SUV så ser man ingen skylt alls! Och de skall tas bort under helgen om vägbanan är fri och ingen jobbar där! Annars försvinner all respekt för skyltarna direkt.
    – Varje jobbare skall ha reflexkläder och dessutom blinkade varningsljus på kroppen efter det har börjat skymma eller hela dagen vid nederbörd. Eftersom det idag saltas så vansinnigt på vintern så kan det gå åt en liter spolarvätska per mil, och vad gör man när det är slut? Jag brukar ha åtta liter med mig – i reserv!
    – Om reflexkläderna skall synas måste något lysa på dem, och det är inte bilstrålkastarna jag menar, utan mycket starkare egna byggstrålkastare på höga stativ, samt dito belysning på rörliga maskiner. Närmar man sig ett vägarbete i mörkret skall man se ett ljushav. Och varför inte en mobil fartkamera – fake eller äkta?

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler