Oklart om det är nyttigt att stå och jobba

Oklart om det är nyttigt att stå och jobba

Står du ofta vid skrivbordet när du jobbar för att du har hört att det ska vara nyttigt? En ny översikt visar att det är oklart om det har några hälsoeffekter.

Vi sitter alldeles för mycket still, på jobbet och hemma, brukar det heta. Risken för övervikt och hjärt- kärlsjukdomar ökar när vi rör oss för lite, varnar experterna.

En populär metod för att minska stillasittandet, åtminstone på arbetsplatsen, är att ha ett höj- och sänkbart skrivbord på kontoret. Något som blivit allt mer populärt.

En internationell forskargrupp har undersökt effekterna av olika åtgärder för att minska stillasittandet på jobbet. Översikten bygger på resultat från 20 studier med drygt 2 000 deltagare från Europa och USA. De enskilda studierna handlade om fysiska åtgärder på arbetsplatsen, information och rådgivning osv.

När det gäller reglerbara arbetsbord fann man mycket svaga vetenskapliga belägg för hälsonyttan av sådana lösningar. De som använde sådana bord satt visserligen i genomsnitt mellan 30 minuter och två timmar per arbetsdag mindre stilla än de som använde traditionella arbetsbord. Men ståborden hade ingen märkbar effekt på arbetsförmåga, muskelbesvär eller sjukfrånvaro. Det är oklart, enligt undersökningen, om ökat stående under arbetsdagen kan motverka nackdelarna med att sitta.

Att stå i stället för att sitta ökar inte energiförbrukningen nämnvärt, så om man vill gå ner i vikt kan man inte vänta sig att reglerbara arbetsbord ska vara till någon större hjälp, kommenterar en av forskarna Jos Verbeek från Arbetshälsoinstitutet i Kuopio.

Andra åtgärder för att minska den fysiska inaktiviteten, som att ta en promenad under pauser i arbetet, minskade inte mängden stillasittande per arbetsdag.

Rapporten betonar dock att det ännu är relativt ont om studier på området. Mer forskning behövs för att visa vilka åtgärder som har effekt på lång sikt för att minska stillasittandet på jobbet.