De får nu rätt till tätare kisspauser

Lokförarna kunde arbeta över fyra timmar utan möjlighet till kisspaus. Nu har Arbetsmiljöverket satt ner foten. Anställda på Pågatågen har rätt till kisspauser efter 2,5 timmars jobb. 

– Vi är väldigt lättade, det har tagit väldigt lång tid. Vi började med det här 2017, säger Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Arriva-Pågatågen som kör tåg i södra Sverige.

Han beskriver en gradvis process under ett tiotal år där arbetsvillkoren långsamt blivit tuffare. Det handlar bland annat om schemaläggning som gjort att många anställda upplever att de inte får tillräckligt med återhämtning.

Det finns en lång lista med frågor vi arbetar med, berättar Ola Brunnström som också beskriver ett utbrett missnöje med arbetsvillkoren. Dialogen med arbetsgivaren har också pågått under lång tid.

Ola Brunnström, huvudskyddsombud på Arriva Påga-tågen

Tidigare fanns det mer luft i arbetsdagen och då var frågan om kisspauser inget större problem. Både tågvärdar och framförallt lokförare hann ta kisspauser utöver den lagstadgade rätten till paus efter fem timmars arbete.

Men under senare år har det blivit svårare att hinna få till sådana pauser, vilket gjort att lokförare ibland tvingats arbeta mer än 4,5 timmar utan paus.

Ola Brunnström tycker att det är rimligt med rätt till kisspaus efter 2,5 timmars arbete. I praktiken blir pausen 10-15 minuter lång.

– Ja, det tycker jag. Tittar man på busschaufförer så har man det så. Jag tror inte heller att det blir några större problem för arbetsgivaren att ordna det. Men visst, det kommer att kosta lite pengar för företaget.

Arriva kommer att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Christer Eklund, kommunikationschef på företaget vill inte säga varför.

– Jag vill inte föregripa vad vi kommer att anföra. Det kommer att framgå när vi lämnar in överklagan till Arbetsmiljöverket, säger han till Sekotidningen.

Bloggen ”Lokföraren” har dock tagit del av en intern kommentar gällande Arbetsmiljöverkets beslut. Enligt bloggen skriver Arrivas affärsområdeschef Mattias Wrangtorp ”att begränsa schemaläggningen till två och en halv timmes arbete innan paus i alla turer är en begränsning som medför stora utmaningar i schemaläggningen och turkonstruktionen med ett ökat personalbehov som följd.” Wrangtorp skriver också, enligt bloggen, att beslutet innebär att kostnaderna kommer att öka dramatiskt.

Arriva har tidigare anfört att lokförare kan begära av trafikledningen att få stanna tåget om man behöver kissa. Skyddsombuden menar dock att förarna inte vill stanna tågen av den anledningen. Tågvärdarna har dock haft möjlighet att använda resenärernas toaletter.

Ola Brunnström tror att 2,5-timmarsregeln kan bli norm i branschen om beslutet går igenom förvaltningsrätten. Det kan i så fall påverka rätten till kisspauser även på andra tågoperatörer.

//OSCAR MAGNUSSON