”Inför nolltolerans mot gnäll på jobbet”

Var fjärde svensk tycker att det klagas för mycket på deras arbetsplatser. Inför nolltolerans mot gnället, uppmanar ledarskapskonsulten Frida Blom.

En Sifo-undersökning med drygt 1000 personer visar att var fjärde person tycker att det gnälls väldigt eller ganska mycket på deras arbetsplats. Gnället är ett stort arbetsmiljöproblem som till och med gör folk sjuka, menar Frida Blom som är ledarskapskonsult på PR-byrån Westander som beställt undersökningen.
– Det suger extremt mycket energi på många arbetsplatser.

Frida Blom.

Frida Blom är tydlig med att skilja på gnäll och konstruktiv kritik. Gnället riktar sig inte till någon, är svepande och innehåller sällan förslag till lösningar. Ofta får gnällandet pågå ohejdat med motiveringen att det ska vara högt i tak på arbetsplatsen.

Ett sådant förhållningssätt är förödande, menar Frida Blom som vill se nolltolerans mot gnäll. Det vill säga att man som kollega eller chef inte accepterar svepande kritik utan tydlig mottagare, eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem.
– Man ska ta tillvara på frustration hos anställda och det är självklart jätteviktigt att man kan framföra kritik. Men om man gnäller måste man också fundera på vad man själv kan bidra med för att finna en lösning. Gnäll ska inte få passera okommenterat.

Problemet med gnäll, utöver att det suger energi, är att det motverkar förändring och ofta innebär att man drar sig undan eget ansvar, menar Frida Blom

När hon är ute på arbetsplatser får hon ofta höra kommentarer i stil med: Men ska man inte bara få lätta på trycket lite ibland? Få pysa ur sig lite missnöje?

– Vårt svar är nej. Inte när man är på en arbetsplats där man har betalt för att bidra till verksamhetens syfte.

Frida Blom ser ett undantag från uppmaningen att själv bidra till lösningar – när ansvaret för en fråga tydligt ligger på någon annans bord. Då bör man i stället framföra konstruktiva förslag på lösningar till den ansvariga kollegan.

//OSCAR MAGNUSSON