Det här krävs för att trivas på jobbet

Det här krävs för att trivas på jobbet

Två av tre tjänstemän och akademiker är nöjda med sitt arbete. En fjärdedel är neutrala medan en tiondel är missnöjda. Det framgår av fackförbundet Juseks Lyckometer – som vill undersöka vad som skapar välbefinnande i arbetet.

Den genomsnittlige yrkesverksamme svensken har blivit mindre nöjd med sitt arbete de senaste 35 åren. På en skala där den högsta graden av nöjdhet är 7 har snittet minskat från 5, 8 till 5,3.

Det är stora skillnader mellan hur olika grupper trivs med arbetet. Den nya undersökningen från Jusek kartlägger enbart tjänstemän och akademiker. Mest nöjda med jobbet bland dessa grupper är personalvetare, sjuksköterskor och kommunikatörer. Där är tre av fyra tillfreds. Minst nöjda är förskollärare/fritidspedagoger där bara drygt hälften trivs.

Bäst trivs personer i åldern 45-50 år. Chefer är mer nöjda än vad övriga anställda är, enligt undersökningen. Det gäller dock inte första linjens chefer, t ex arbetsledare och förmän, som snarare är mindre tillfreds med jobbet än andra.

Jusek tycker att för mycket fokus i arbetsmiljöarbetet ligger på att förebygga risker och ohälsa. Inriktningen borde vara mer mot det som skapar välbefinnande i arbetet. Det är ett område som förbundet tycker saknas både i Arbetsmiljöverkets nya föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö, som i regeringen arbetsmiljöstrategi och planer på ett kunskapscentrum om arbetsmiljö.

Undersökningen bygger på frågor som drygt 2 000 tjänstemän och akademiker besvarat. Utifrån svaren lyfter Jusek fram de fem viktigaste faktorerna för att må bra på jobbet:

  • Balans mellan arbetet och fritiden.
  • Utmanade arbetsuppgifter där kreativitet får utlopp.
  • En närvarande chef som ger feedback och stöd.
  • En effektiv verksamhet, där personalen behandlas rättvist.
  • Bra kollegor, socialt och yrkesmässigt.