Verksamhetens webbplatser:

Barn i buller bråkar mer

barn i buller bråkar mer

Bullriga arbetsmiljöer kan också gå ut över relationerna. En studie från danska skolor visar att det sociala klimatet påverkas negativt av dåliga ljudförhållanden.

Enligt undersökningen så uppfattar lärare som arbetar i klassrum med lång efterklangstid, och därmed dålig akustik, klimatet i klassen som mer konfliktfyllt, mindre avslappnade och mer präglat av konkurrens än lärare som arbetar i klassrum med bra akustik.

(Efterklangstid ger besked om akustiken i en lokal. Det är den tid det tar från att en ljudkälla stoppas, t ex en applåd, till dess att nivån fallit med 60 decibel. )

Lärarna som har en bullrig arbetsmiljö tvivlar också mer än de andra på om de ska fortsätta arbeta som lärare. Intresset för att söka ett annat jobb var sex gånger högre bland dessa lärare.

Resultatet bygger på en undersökning bland drygt 100 lärare i tio olika skolor i Köpenhamn.

·Läs mer om hur bullret påverkar skolans arbetsmiljö i nya numret av Du&jobbet.

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler

 
Bildelar-ONLINE.Se