Verksamhetens webbplatser:

Stå på ett ben – ett sätt att mäta hälsan

Kan du stå på ett ben i 30 sekunder utan att vingla? Klarar du det även när du blundar? Att testa din balans innebär också ett snabbt hälsotest.

Hur väl du klarar att stå på ett ben har visat sig vara en bra måttstock på din allmänna hälsa, hjärnhälsa, risk för att falla och till och med din biologiska ålder.

En studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Stroke har visat att om du inte klarar att stå på ett ben mer än 20 sekunder löper du förhöjd risk för mild hjärnblödning, så kallad ”tyst stroke”. Det är små mikroblödningar som oftast inte märks annat än att funktioner såsom minne och balans bli sakta nedsatt.

Studien visade att de som inte ens kunde balansera 20 sekunder på ett ben hade spår av små mikroblödningar på hjärnan. Forskarna fann att samma deltagare generellt fick sämre resultat på kognitiva tester än de som kunde stå mer än 20 sekunder på ett ben.

– Förmågan att balansera på ett ben är ett viktigt test av hjärnhälsan, menar Yasuharu Tabara, professor vid genomic medicin på Kyoto Universitet i Japan, som ledde studien.

Ditt balanssinne skapas genom att tre sinnessystem samverkar, nämligen din syn, balansorganen i dina inneröron samt din kroppsuppfattning.

Forskare har funnit att en av tre som fyllt 65 år faller minst en gång per år. Och att den vanligaste dödsorsaken hos personer över 75 år är skador till följd av fall. Så genom att ta reda på hur bra din balans är kan man inte bara förutsäga din skaderisk och hur din hjärna bryts ner, utan till viss del även din biologiska ålder.

Vad forskarna gjorde var att mäta hur länge olika åldersgrupper i snitt kunde stå på ett ben med ögonen öppna respektive stängda. För att göra testet behöver du stå på ett ben med armarna längs sidorna och ta tiden. Du stoppar tiden så snart du börjar vingla, sätter ner foten eller behöver använda armarna för att balansera dig. Jämför sedan din tid med listan nedan. Hur gammal är du?

Under 40 år: 
Med ögonen öppna: 45 sekunder
. Med ögonen stängda: 15 sekunder

40-49 år: 
Med ögonen öppna: 42 sekunder. 
Med ögonen stängda: 13 sekunder

50-59 år:
 Med ögonen öppna: 41 sekunder. 
Med ögonen stängda: 8 sekunder

60-69 år: 
Med ögonen öppna: 32 sekunder. 
Med ögonen stängda: 4 sekunder

70-79 år: 
Med ögonen öppna: 22 sekunder
. Med ögonen stängda: 3 sekunder

80-99 år:
 Med ögonen öppna: 9 sekunder. 
Med ögonen stängda: 2 sekunder

Testet ovan kan du göra för att träna upp din balans. Ett bra tillfälle att träna att stå på ett ben är när du borstar dina tänder. Växla ben efter en minut. Om du klarar att göra det med ögonen öppna så gör det mer utmanande genom att göra det samtidigt som du blundar, det har mer effekt på hjärnan.

Genom att träna morgon och kväll så kan du kan du upptäcka hur du kan bli ”yngre” på listan ovan.

//MARTIN FRANSSON

Taggar: , ,

Kommentarer (2)

  1. Menar du då (på fullt allvar) att jag minskar risken för hjärnblödning om jag tränar på att stå på ett ben och blunda?

  2. Läs!

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler