Verksamhetens webbplatser:

Få med sommarkänslan när jobbet startar

Har din jobbpuls redan gått upp efter sommarens vila? Är du dränkt i arbetsuppgifter som hopat sig? ”Stressdoktorn” och föreläsaren Tomas Danielsson ger sina bästa råd för hur du behåller sommarlugnet även om arbetsvardagen dragit igång i för hög hastighet.

Sommaren rinner mot sitt slut och de flesta har gått tillbaka till arbetet. Men hur vet man om de lediga veckorna skapat den återhämtning som semestern är till för?

– Är man riktigt utvilad har man distans och ett läktarperspektiv på jobbet i början. Man tar inte saker lika allvarligt, säger Tomas Danielsson som också kallar sig stressdoktorn och som genom åren föreläst för många grupper och organisationer om stress och psykisk friskvård.

Foto: Martin Henningsson.

Tomas Danielsson gillar själv inte ordet semester. Det signalerar att det bara är några korta veckor per år vi är borta från jobbet. I själva verket har vi ledig tid hela året, på helger och kvällar, menar han.

– Vi borde snarare se det som en ständig växelverkan mellan arbete och ledighet. Ibland överdriver vi begreppet semester. Jag skulle hellre kalla det för bonusledighet, säger han.

Samtidigt är det uppenbart att höststarten kan vara kämpig för många.  Det kan vara stora mängder information på en gång och för många finns en känsla av att det nu väntar elva månaders arbete till nästa ledighet. Så hur gör man för att få med sig sommarens mer stillsamma lunk in i den hets som de flesta arbeten innebär.

Så här lyder Tomas Danielsson bästa fem råd:

  1. Låt dig inte fångas av informationsstress den första tiden. Saker av mindre betydelse måste man inte veta och saker av större betydelse kommer du att höra mer av oavsett.
  2. Den så kallade additionsstressen är en fälla för många. Det är lätt att lägga samman arbetskamraternas upplevelser under sommaren. Den egna semestern kan då framstå som futtig och innehållsfattig.
    – Här gäller det att strunta i vad andra har haft för sig. Njut av vad du själv gjort och stå för det. Det är viktigt att känna sig förnöjsam, säger Tomas Danielsson
  3. Hitta på kvällsutflykter, eller ta en långhelg och gör en kortare resa som inte blev av under semestern.
    – På så sätt förflyttar du hjärnas fokus, säger Tomas Danielsson.
  4. Planera in tid där du där du inte har några måsten. Gör gärna sådant du gjorde under sommaren, fast i miniatyrform.
  5. Dröm om nästa semester, eller bonusledighet som Tomas Danielsson kallar det. Fundera på om du vill dela upp ledigheten och ta ut delar av den under hösten eller våren, eller om du ska utnyttja hela ledigheten nästa sommar.

//OSCAR MAGNUSSON

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler