9. Uppe i varv? – Lär dig mer om att varva ner

Överaktiva tillståndet
Det är vårt sympatiska nervsystem som blir mer aktivt samtidigt som vårt parasympatiska nervsystem hämmas. Det är helt rätt och riktigt under kort tid, vi är dock inte skapta för att aktivera detta kämpa-fly-system mer än under några timmar på sin höjd per dag. Det här tillståndet kräver höga energinivåer av systemet. Det överaktiva tillståndet är det vanligaste mönstret som nervsystemet fastnar i, till följd av vårt samhälles stressiga livsstil. Vi vet nu att det är i form av brister eller överskott från kost, rörelse och tankar.

Vid ihållande stress stannar kroppen kvar på den förhöjda beredskapsnivån under längre tid än vad som var biologiskt avsett. Detta skadar systemet. Följden av ihållande överaktivitet kan bli: kalla händer, spända muskler, gnisslande tänder, oro, hjärtklappning, orolig sömn, dålig social medvetenhet, försämrad fattningsförmåga, försämrad förmåga att uttrycka känslor, återkommande infektioner, ofokuserade tankar, högt blodtryck, snabbare åldrande, avtagande läkningsförmåga, tarmproblem.

(Kom nu ihåg att varje så kallad “sjukdom” är ett resultat av antingen ett överstimulerat eller understimulerat system). Tecknen och symptomen för det här överaktiva tillståndet, grupperas sedan i olika kombinationer och ges olika sjukdomsnamn. I själva verket är de ingenting annat än uttryck för ett system som kommit ur balans och hamnat i ett ihållande överenergiskt tillstånd.  Det är förvisso så att du kan behandla de här tecknen och symptomen med olika former av vård (medicin och/eller kirurgi). Frågan kvarstår – genom att bara vända dig mot symptomen, gör du verkligen något för att komma tillrätta med orsaken till problemet?

Den som har ett kroniskt överaktivt tillstånd, förbrukar ständigt mer energi än vad situationen kräver, för systemet är redo för att kämpa eller fly. Kroppen är i ett så kallat kataboliskt tillstånd då den bryts ner för att få fram mer energi, över tid får det ödesdigra konsekvenser att spendera mer tid i nedbrytnings- än uppbyggnadsfysiologi.

Klassiska tidiga tecken är svårigheter att somna och orolig sömn. Det är även vanligt med nedsatt sexuell lust och impotens. Effekterna på immunsystemet visar sig ofta genom frekventa förkylningar som aldrig verkar gå över.

Om du hör till den här gruppen är det särskilt viktigt att du äter enligt din unika ämnesomsättningstyp, så att du kan ge din kropp näring som skiftar den från det överenergiska tillståndet. Det är oftast lättast genom att dra ner på snabba kolhydrater och öka intaget av kolhydratrika grönsaker som innehåller mycket fiber, som t ex broccoli. Även vad gäller rörelse och motion gäller det att föra in mer nedvarvande aktiviteter, för många kan det innebära att faktiskt för en tid sluta med vad som kan anses överträning, för att låta kroppen spendera mer tid i uppbyggnadsfysiologitillstånd. Spendera mer tid med långsamma rörelser som varvar ner t ex yoga, Qi gong. Att andas lugnt och stilla och låta utandningen vara dubbelt så lång som inandningen.

I denna video berättar jag om det överaktiva nervsystemet: