11. Tre enkla övningar för dig vid datorn

Tre enkla övningar för dig som jobbar vid datorn

Jobbar du mycket framför datorn och vill slippa få ont i kroppen? Här får du tips av kiropraktor Martin Fransson om tre rörelser som gör det lättare.

Dessa övningar kommer att göra dig piggare och mjukare när du jobbar vid datorn. De är enkla, sköna och effektiva och tar bara några minuter.

Många av oss sitter och arbetar otaliga timmar framför datorn. Vi vet att vi borde ta pauser, men vi gör det inte. Det leder ofta till spänningar, stelhet, värk och nedsatt arbetsförmåga. Vi låter det ske fast vi vet hur skönt det känns att ta en minipaus och röra på sig. Dessutom går det så mycket bättre att jobba efter att vi gjort några övningar.

Vad behöver du då göra för sköna rörelser?
Du kan givetvis göra vilka rörelser du vill, bara de blir av och de känns sköna. Många gillar dock att ha en struktur att följa.

Därför får du några av mina favoriter som jag sett att många fortsätter göra när de lärt sig dem. Se om det stämmer för dig.

Grundförutsättningar: ställ dig upp och blunda en stund. Ta tio djupa andetag där du räknar inandning tre sekunder och utandning sex sekunder.

Övning nummer 1

Rulla dina axlar i långsamt tempo i stora cirkelrörelser sakta uppåt och bakåt. Gör detta under helst en minut.

Övning nummer 2

Skjut fram ditt huvud i sakta tempo så långt du kan och som känns bekvämt. Dra sedan tillbaks huvudet så nacken rätas ut. Gör detta under en minut.

Övning nummer 3

Titta upp i taket med huvudet böjt bakåt och böj sedan huvudet sakta framåt. Växla under cirka en minut. Avsluta med att titta upp så långt som känns skönt och låt huvudet vila bakåt, öppna käken och märk hur nacken kommer en liten bit till. Vila så här max en minut.

Så här enkelt kan det vara. Vad skall till för att det blir något du gör var dag? Dela övningarna med kollegorna och skapa tid för minipauser: en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Notera hur ni blir piggare och positiva.

Klicka här för att se övningarna på video och bli vägledd av mig.

//MARTIN FRANSSON, kiropraktor och kommunikolog.

Kommande hälsotips:

  • Lär dig en effektiv minipaus
  • Så ser en bra arbetslunch ut
  • Sov bättre – pigg på jobbet
  • Rörelser som piggar upp hjärnan