Vad ska jag göra åt mina sömnproblem?

Jag sover dåligt om nätterna och är jättetrött om dagarna. Vad ska jag göra?

SVAR: När man får sömnproblem kan det vara ett tecken att det är dags att ta det lite lugnare under en period: säga nej oftare, dra ned på ambitionerna, sålla bland aktiviteterna och prioritera lugn och ro. Antingen i yrkeslivet eller privat eller både och. Många drabbas också av sömnproblem i samband med sjukdom och värk, som sänker sömnkvaliteten. Nu är ju ingen situation den andra lik, men det finns ett par generella råd/förhållningssätt, vid sömnproblem. Det gäller att försöka bryta det sömnstörda mönstret så fort som möjligt, innan det blir en negativ spiral av trötthet som (liksom utbrändhetssymptom) tar tid att komma igen ifrån. Dock är det ju inte farligt att tillfälligtvis sova dåligt. Den negativa spiralen är igång om de tillfälliga sömnrubbningarna inte går över utan blir en sömnstörning och man drar på sig en stor sömnskuld. Några generella rekommendationer: Sömnhygien - inget som stör sömnen, t ex snarkningar, småbarn, externa faktorer - mörkt lugnt sovrum - inga andra aktiviteter i sovrummet än sömn (+ ev. sex) - använd gärna öronproppar för att stänga ute ev störande ljud Vanor - alkohol nära sänggåendet gör sömnen ytlig - undvika kaffe på kvällen, ersätt t ex med rogivande teer - fysisk aktivitet gör kroppen trött, dock inte för nära inpå sänggåendet - se till att få sol/dagsljus under dagen - nedvarvning, samma rutiner varje kväll - egen tid inför sänggåendet gynnar nedvarvningen - gå igenom om vissa nuvarande aktiviteter före läggdags är uppvarvande, t ex spännande TV-film, internetsurfande, jobba hemifrån sent på kvällen Tankar - tankar på jobb eller oro för familjeangelägenheter är förvisade från sovrummet - olika avslappningsövningar och medition kan bryta negativa tankemönster - låt bli paniktankar kring hur trött man kommer vara om man inte somnar snart! Ovanstående är sådant man kan göra själv, för att främja god sömn. Behöver man behandlas för sin sömnbrist söker man läkare och kan vid behov bli ordinerad sömnmedel och/eller remitteras till kognitiv beteendeterapi (KBT). Sömnmedel ska användas med försiktighet, pga olika biverkningar, (t ex beroendeframkallande). Men ibland behövs de under en begränsad period, för att bryta en ond cirkel. Det finns också rogivande receptfria tabletter på Apotek och i hälsokostaffärer.