Ger avbruten sömn sömnproblem?

Nu är det nämligen så att jag på nätterna vaknar efter 3-4 timmar, sedan somnar jag om efter ett litet tag och vaknar kanske också efter 3 timmar så sammanlagt brukar jag väl få totalt 6-8 timmars sömn. Min fråga lyder såhä: Först vill jag gärna veta om det går lika bra att sova i perioder som jag gör? Den andra frågan är då varför vaknar jag i perioder, för förut sov jag oftast 8 timmar i sträck och jag gör allt man behover göra för att få en god sömn. Jag känner mig också sjukt pigg när jag vaknar och även under dagen av någon anledning.
En annan sak jag också undrar över är om dålig sömn kan påverka ens utseende, dvs att jag ser äldre ut snabbare än om jag hade sovit bättre eller är det bara nåt jag har fått för mig? Jag har flera kompisar som sover dåligt och de ser exakt likadana ut.
Vore tacksam för svar!

SVAR: Jag är inte läkare, men det låter som att du fått en lättare form av insomning - sömnstörning. För att förklara, får jag be dig tänka dig att den normala sömncykeln följer en kurva som går ner i djup sömn och upp i ytligare sömn, flera gånger under natten. Det som troligen händer med dig är att du vaknar till de gånger sömnkurvan är i det ytligaste läget. Det som är bra är att du klarar att somna om. Det finns andra former av insomni då man har svårt att somna på kvällen, vaknar ofta under natten och har svårt att somna om igen och/eller vaknar mycket tidigt på morgonen. Sådan sömnstörning ger ofta sömnbrist. Det är svårt att själv påverka att inte vakna på natten, men man får försöka stänga ute externa faktorer som kan bidraga till att du väcks. Det kan handla om ljud, ljus, familjemedlemmareller eller något annat. Använd gärna öronproppar, sömnmask, mörkläggningsgardiner och skaffa avskildhet vid behov. Vad du gör på dagen/kvällen kan också påverka. Förhöjd stressnivå påverkar sömnen negativt och är man uppe i varv kan det göra att man inte håller sig sovandes hela natten igenom. Prioritera att inhämta så mycket dagsljus du kan utomhus under dagtid och motionera gärna, så att kroppen blir trött (dock inte för nära inpå läggdags, eftersom det kan innebära uppvarvning). Alkohol gör sömnen mer ytlig. Sömnbehovet är individuellt och varierar över tid, men 8 timmar är ett bra riktmärke (många klarar sig på 6 timmar och barn behöver mer). Att du känner dig pigg när du vaknar är inte ovanligt, eftersom det hänger samman med när i sömncykeln du väcks (dvs du kan känna dig tröttare sedan när klockan ringer, trots att du då fått fler timmars sömn). Sömnkvaliteten förändras över också tid, såtillvida att kvaliteten blir sämre när man blir äldre. För kvinnor påverkar hormonerna vid klimakteriet att man sover sämre, men sömnproblem som dem du beskriver uppträder ofta även tidigare. Jag vill råda dig att vara vaksam så att inte din sömnkvalitet försämras, för då tror jag du kan få trötthetssymptom. Långvarigt störd nattsömn är i sig en varningsklocka, och om du samtidigt upplever problem, som ovanlig trötthet under dagtid, behöver du söka hjälp hos läkare. Du kan pröva mina tips, men jag vill varna för en sak - oro! Börjar du ligga och tänka och älta och försöka lösa problem på nätterna, eller måla upp katastrofscenarier kring din sömnsituation, så blir det nästan omöjligt att sova. Det verkar som att du hanterar nätterna på sunt sätt nu - så fortsätt med det. Vad gäller utseendet till sist, så kan man mycket väl se mer sliten ut om man inte får sin "skönhetssömn", men det är så individuellt, att det inte går att generalisera. Åldrande och utseendeförändringar beror ju på mycket annat också, och sker säkert etappvis.