Allt om arbetsmiljö logga
Fråga experten

Vilka frågor har jag rätt att ta upp med min arbetsledare?

Vilka frågor har jag rätt att ta upp med min arbetsledare?
Hur försiktigt jag än formulerar mig tar han det som personlig kritik och tycker att jag är jobbig. Försöker jag ta upp en samtal om vad som stressar mig på jobbet och vill framföra förslag till vad som skulle kunna åtgärdas rycker han bara på axlarna och säger – äsch, det där är väl inget att bry sig om… Jag begär inte att han ska tycka om mig, jag vill bara veta vad som förväntas av en arbetsledare.

Publicerad: 2009-01-29

Fråga: Vilka frågor har jag rätt att ta upp med min arbetsledare?
Hur försiktigt jag än formulerar mig tar han det som personlig kritik och tycker att jag är jobbig. Försöker jag ta upp en samtal om vad som stressar mig på jobbet och vill framföra förslag till vad som skulle kunna åtgärdas rycker han bara på axlarna och säger – äsch, det där är väl inget att bry sig om… Jag begär inte att han ska tycka om mig, jag vill bara veta vad som förväntas av en arbetsledare.

SVAR: Du har i princip rätt att ta upp vilka frågor du vill om din arbetssituation med din arbetsledare. Det beror ju på vilken slags relation ni har och i allmänhet är det bra om frågorna är av professionell art och inte alltför privata. Det förstnämnda kan man som medarbetare förväntas diskutera med chefen medan det andra inte är en självklarhet. Just i ditt fall är det lite svårt att säga varför din arbetsledare reagerar på situationen som jobbig. Är det ett dåligt samvete över stressen som finns eller kanske att han inte är så orienterad i frågorna och känner sig osäker? Du kan också fråga dig själv om det är så att du faktiskt kanske lägger fram saken med rätt ord men sättet du gör det är något annat. Då kanske din arbetsledare reagerar på det underliggande diffusa budskapet. Eller så är det så att han har tidigare negativa erfarenheter med sig som han lägger på även denna situation. Det låter som han bagatelliserar dina dilemman med stress vilket brukar kunna vara ett vanligt försvar för att slippa ta tag i saker. Skulle tro att det bästa du kan göra är att vara så konkret som möjligt, lägga fram hur det påverkar dig i ditt arbete (både din effektivitet och känslomässigt) och också föreslå en så konkret lösning som möjligt. Om det inte fungerar kan du i förtroende vända dig till ditt skyddsombud för råd och som till och med i slutändan kan fråga arbetsgivaren om att genomföra en enkätundersökning för avdelningen/organisationen. Om det inte heller leder någon vart kan skyddsombudet begära att Arbetsmiljöverket gör en inspektion/undersökning. Om du inte får något gehör för dina synpunkter hos arbetsledaren kan du också som en sista utväg be att få prata med arbetsledarens chef eller personalavdelningen. Och du är inte "jobbiga Lisa". Snarare är det så att du har rätt till att både ha och bidra till en god arbetsmiljö. Förslag på detta är något som en god arbetsgivare uppskattar.

Publicerad: 2009-01-29

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!