Ska man betygsätta sina kolleger?

Vi har fått en ny chef som inte har någon inblick i verksamheten. Vi fick ganska snabbt veta att vi skulle ha lönedialog med nya chefen. Det har kommit till min kännedom, att nya chefen efter lönedialogen vill att vi ska bedöma kollegor med plus och minus, samt även namnge dessa, utifrån både social och professionell kompetens. Chefen säger också att vi kan avstå. Känns mycket olustigt och jag funderar på hur jag ska förhålla mig till detta inför samtalet.

SVAR: Den nya chefens metoder är inte lämpliga, de ger t ex utrymme för illvilja hos enskilda anställda som eventuellt kan passa på att förtala kollegor och de kan tolkas som en uppmaning till skvaller. Man kan inte utgå från att den nya chefen förstår att hon måste tolka vad hon eventuellt får höra ytterst försiktigt. Om inte er fackliga organisation redan reagerat på detta chefsbeteende – vilket inte tycks ha skett – blir det här en fråga för ditt samvete. Själv skulle jag utnyttja erbjudandet att avstå, även från att ange hur ni "ser på varandra", det är svårt att göra en annan person rättvisa. Det är ju också så att arbetet inte alltid tar fram det bästa hos människor, och vad är då uttryck för individens egenskaper och eventuella missförhållanden på jobbet? Jag tycker vidare att du ska ta upp saken med facket eller, om ni är oorganiserade, tala med några av dina arbetskamrater som heller inte har haft lönesamtal, om att vara försiktiga med omdömen om andra. Det finns andra sätt för chefen att orientera sig om hur människor fungerar på jobbet, till exempel genom att vara närvarande i vardagen och betona att konstruktiv kritik och synpunkter är välkomna.