Verksamhetens webbplatser:

Putsa ditt varumärke eller hamna långt bak i kön…

Vem tror du egentligen att du är? En människa? Kära vän, du har nog inte riktigt hängt med.

Din plats finns ju numera bland de andra produkterna, vars sanna väsen består i att göra sig säljbara. Jag googlar frasen ”ditt personliga varumärke”.  Jag får 419 000 träffar. Jag blir inte förvånad.

Det hände nog att människor pratade om sitt varumärke även förr, men genomslaget för det här sättet att se på sig själv kom utan tvivel i början av 2000-talet. Man behöver inte vara någon Einstein för att lista ut varför. Den som fortfarande undrar behöver bara kolla senaste sysselsättningssiffrorna. Det finns nu cirka 400 000 arbetslösa och 40 000 lediga jobb. Ungefär så har det sett ut länge, månad efter månad, år efter år.

I ett samhälle där de politiska visionerna bäst kan sammanfattas i frasen ”alla ska jobba, annars får man inga pengar” blir matematiken lite svår att få ihop. Det gäller att ge de arbetslösa hopp, och att få dem att inse hur det är de själva som bär ansvaret. Den bestickande slutsatsen är att den som inte tillräckligt putsar sitt varumärke hamnar långt bak i kön.

Det är kort sagt de arbetslösas fel att det går tio sökande på varje ledigt jobb. De säljer sig för dåligt.

Samtidigt undrar jag om inte det här pratet säger något ytterligare om tiden vi lever i. Du kan ha fått ditt fasta jobb. Du kan ligga bra till i turordningen. Du kan till och med ha avancerat ett par snäpp i karriärstegen. Men det räcker aldrig. Bakom nästa hörn står det alltid en konsult och frågar: ”Du vårdar väl ditt varumärke”?

För i det nya seklet slutar du aldrig att vara en produkt. Du måste hela tiden kunna sälja dig själv, och konkurrensen hårdnar. Du måste förädla varan.

Det är kanske en slags slutpunkt. Vi har vant oss vid en tillvaro där det mesta ska köpas och säljas. Barnkalas, läxläsning, motion, dejtande – nisch efter nisch fylls upp av dem som vill befria oss från det där underliga sociala livet där allt inte kostar pengar. Varför skulle vi dra en gräns vid det egna Jaget?

Nej, varför? I ditt personliga varumärke ingår ju inte bara hur du sköter ditt jobb. Köparen vill helst att du äter rätt, tränar din kropp, håller dig välvårdad och – i en del branscher – ser allmänt bra ut. Du bör träna bort din blyghet, öva på din sociala kompetens och inte vara en sådan där typ som gnäller över småsaker. Det är nog bra att även investera i en tandkräm som ger vita tänder.

Och sedan står du där en dag – trevlig, snygg, vältränad och med god tandhälsa – och du får likväl inte det nya jobbet du har sökt. Du kanske svär över den arbetsgivare som inte lyckats att rätt bedöma ditt varumärke. Men då är du inne på helt, helt fel spår.

Idag är nämligen allt ditt eget fel. Tänk på det.

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler

 
Bildelar-ONLINE.Se