Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Vet du vem du är bland alla de andra?

När man söker efter ordet stereotyp på Google kommer länken till Wikipedia högst upp och där kan man läsa följande rader:

Publicerad: 2009-11-24

En stereotyp är en inre bild av en grupp och dess medlemmar, ofta i form av förenklade, negativa bilder av gruppmedlemmarnas egenskaper. Begreppet hör också samman med etnocentrism, som innebär en övervärdering av den egna gruppen kombinerat med förakt för andra grupper. Ordet myntades av den amerikanske journalisten Walter Lippmann i boken ”Public Opinion” från 1922.

Vi tänker kanske inte på det, men alla använder vi dagligen olika sorters stereotyper. Till exempel om vi berättar för någon om något vi varit med om eller sett. Vi berättar kanske för en vän att “igår såg jag den där långhårige svartklädde hårdrockaren igen” eller att barnens lärarinna ser ut som en “traditionell skolfröken”. Fler exempel kan vara mer etniska eller religösa som “den machoaktiga italienaren”, “den snåle smålänningen” eller “den svartklädda grekiska kvinnan”. Vi kan alla se dessa stereotyper framför oss när någon nämner dess betydelse.

I reklam- och marknadsföringssammanhang använder man sig av de olika stereotyperna, på gott och ont. De står för allt det som vårt samhälle är byggt på. Vill man veta vilken målgrupp man som företag ska nå ut till brukar man börja med att nämna olika stereotyper. Sen måste man gräva djupare och påvägen upptäcker man för det mesta att det man valt från början kanske inte är helt rätt. Men det är fortfarande en stereotyp.

Funderar du någonsin över vilken stereotyp du tillhör? Kanske är du den “unga feministiska kvinnan” eller “den äldre norrlänningen med lusekofta”. Oavsett vilket så tillhör du förmodligen någon grupp. Vet du vilken? Har du kanske en aning? Elller vill du inte tillhöra en stereotyp? Då är det just den stereotypen du tillhör för hur mycket man än stretar emot så tillhör även de som inte vill det, en grupp, en stereotyp.

Mina funderingar går vidare i banor om hur man påverkas av den målgrupp man anses tillhöra. Morgondagens inlägg kommer att reflektera mina funderingar kring just detta. Att göra något eller ta emot något som någon bestämt att du ska, utan att du vet om det. Men du gör det ändå.

Publicerad: 2009-11-24

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!