Undvik att krascha med kontroll! » Du&jobbet
Verksamhetens webbplatser:

Undvik att krascha med kontroll!

[Bloggprofil]

Nina Buchaus


Ålder: 43 år
Bor: Sigtuna
Yrke och företag: Retorik- och Karriärcoach på Crevi Retorik,
Brinner för: Ordets makt, tydliga och snygga gester och rösttekniker. Coacha andra till ett trovärdigt och tydligt uttryck!

Andning, blödning och chock. Har du koll på hur du ska göra i dessa situationer kan du rädda liv. Själv var det ett tag sedan jag repeterade ABC för att livrädda. Jag har jobbat som flygvärdinna på SAS och blev kontinuerligt utbildad i första hjälpen för att hantera svimningar eller allvarligare sjukdomsfall ombord. Det var A och O i mitt kabinarbete att ha dessa verktyg i ryggraden för att jag skulle känna mig säker i min yrkesroll. I dag lär jag istället ut argumentationens ABC – det kan också rädda liv.

Jan Eliasson räddade liv i Sudan
Tack vare sin goda retorik, förhandlings- och argumentationsförmåga blev det ett effektivt eldupphör i Sudan efter en lång och utdragen förhandling. Nyckeln till framgången var att Eliasson bytte ut ordet ”lägg ner vapnen” till ”vi skapar en humanitär korridor”. Ordet har makt i en argumentation, men det räcker inte endast att använda rätt ord, rätt innehåll i argumentationen. Kroppsspråk, gester, tonfall, pauser, struktur är också nycklar till framgång.

Argumentationens ABC
Ett ABC är lätt att komma ihåg. Här kommer ett ABC till dig som vill bli trovärdigare och tydligare i dina diskussioner, förhandlingar och argumentationer.

A – Adjust – målgruppsanpassa argumentationen
Anpassa din argumentation till din mottagare. Tänk ”What´s in it for them” och inte bara ”What´s in it for me”. Sätt på dig deras glasögon. Vad har de för nytta med det mål du har för din argumentation? Hur kan du motivera dem och övertyga dem?

B – Basic idea – din huvudtanke
Ha en tydlig huvudtanke som är kopplad till målet. Huvudtanken kan vara rakt på sak och kort, klar och konkret, till exempel: ”Jag vill att ni höjer min lön med 2000 kronor!”

C – Choose– välj tre argument
Välj dina argument med omsorg. Nu behöver din huvudtanke stöd. Tänk dig att din huvudtanke är ett tak och du behöver tre stadiga och säkra pelare som hjälper till att hålla taket stadigt. Du ska nu ha tre argument till din huvudtanke, olika typer av argument.

Argument 1. En konkret, gärna självupplevd berättelse med ett tydligt ”jag-budskap”.
Till exempel: ”Jag lägger ner en timma varje kväll hemma för avrapportering till kund”

Argument 2. En konkret, gärna understödjande feedback från någon i din omgivning.
Till exempel: ”Kunden X skickade mig en skriftlig respons på mitt arbete”

Argument 3. En konkret siffra som talar för din huvudtanke.
Till exempel: ”Den extra tid jag har lagt på kund X under detta halvår har genererat i X antal kronor.

Glöm nu inte att använda tidigare tips denna vecka när du ska argumentera för din sak, på mötet, på intervjun eller runt köksbordet … gå tillbaka för fler nycklar …

I måndags: En snygg gest förstärker ”jag-budskapet”, betona viktiga nyckelord!
I tisdags: Tänk på hur du startar och slutar!
I onsdags: Var konkret och specifik!
I torsdags: Ta fram djuret i dig!
I dag: Argumentationens ABC – Lycka till!

Vill du blogga? Maila oss!

  • För att motverka skräppost ber vi dig att fylla i orden som visas i textrutan.

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler