Allt om arbetsmiljö logga
Åsikt

Låt dem välja själva och få trogna kunder!

En svensk tonåring kommer dagligen i kontakt med uppåt 4 000 reklambudskap.

Publicerad: 2009-11-26

Som vuxna har vi våra favoriter och vi vet på ett ungefär vad vi har att förvänta oss. Vi utgår från det vi vet och känner till. Vi vet hur vi kan, ska och bör hantera den kommunikation som möter oss och vilka medier vi vill bli bemötta av. De flesta av oss läser dagens tidning och ser nyheterna på TV och lyssnar på radio. Vi har även lärt oss de nya medierna som kommit med datorerna och internet. Vi är hyfsat lätta att påverka även om det börjar bli svårt även med oss. Men våra ungdomar, hur möter de medierna och reklamen? Hur funderar och fungerar de? Har de samma mönster som vi som är vuxna idag? Jag tror inte det. Det räcker med att jag tittar på mina tonåringar här hemma. Ser hur de beter sig. Ser att de i vissa fall är mer mottagliga men i andra totalt likgiltiga. Är de svårare att nå? Kanske. Men kanske inte. Om man gör rätt. Om man låter dem välja själva. Låter det konstigt? Jag tycker inte det.

Sätt en mobiltelefon i handen på en tonåring, oavsett märke, och han eller hon vet precis vad de ska göra och hur de ska hantera telefonen. Märket spelar ingen roll. Alla är samma. Men låt ungdomarna själva välja vad de ska fylla sin telefon med så har man en trogen kund. Som gärna betalar för sig. Iphone är ett exempel. PlayTV ett annat. Ge ungdomarna möjligheten att välja sitt innehåll själv så är åtminstone jag övertygad om att företaget eller mediet har en trogen kund som är återkommande, betalande och dessutom blir en ypperlig ambassadör. För dagens ungdomar pratar. De pratar på bloggar, på facebook, på twitter, på bilddagboken, med sms och när de träffas. Och de pratar om det de är med om. De pratar om det de ser, upplever och känner. De lever 100 % i realtid. Inget är dåtid eller framtid. Allt är nutid. De säger det de vill. För att de kan.

Så ja, jag tror att det är svårare för medierna att nå våra ungdomar men jag tror även att om man gör rätt så kan det bli riktigt rätt.

Låt dem välja själva och få trogna kunder!

Publicerad: 2009-11-26

Så här jobbar vi på Allt om arbetsmiljö med journalistik. Redaktionen är oberoende från vår ägare och vi arbetar opartiskt. Vi stödjer inte något politiskt parti eller organisation och vi tar inte ställning. Det vi publicerar ska vara sant och ha hög kvalitet.

Mest lästa

Tipsa redaktionen

Prenumerera ikon

Missa inget

Få de viktigaste nyheterna som rör arbetsmiljön sammanfattat varje vecka. Testa vårt premiumbrev kostnadsfritt!