Goda vanor, mindre stress

En man jag känner väl har gått in i väggen. Det blir med ens så påtagligt att livsstilen påverkar stresståligheten. Han gillar fet mat och mycket sötsaker. Och tränar aldrig. Är inte överviktig så det syns utåt, men har troligtvis inte särskilt hälsosamma nivåer i blodet – av både det ena och det andra – stressnivåer, blodfetter, blodsocker.

Vi pratar ofta om träning och bra kost för att minska stresskänslan i vardagen, här dras det till sin yttersta spets. Jag tror inte att den här mannen hade gått in i väggen om han hade lagt någon timme varje vecka på träning. För att lyfta på locket och släppa ut lite stress, för att tänka på annat en stund, för att känna rörelseglädjen och få lite fart på blodflödet och få ny energi för att orka med allt som ska få plats i en stressig vardag.

Sundare vanor hade också varit bra för att slippa hamna så här långt ner i stresskonen. Bra mat som ger mycket näring och som är snäll mot kroppen ger bättre förutsättningar för återhämtning och uppladdning. Regelbundna matvanor kan dessutom hjälpa kroppen att ta hand om näringen på bästa sätt, och ger ett jämn blodsockerkurva som också är positivt för hälsa och välmående. När man tränar utomhus i solen laddas kroppen med D-vitamin som är viktigt för hälsan på väldigt många olika sätt, bland annat för att motverka depression och för att hjärnan ska fungera bättre. Fysisk träning har väldigt positiva effekter när det gäller stress och för att ge hjärnan lite nya saker att tänka på.

Man kan inte tjata någon till en sundare livsstil. Vad-var-det-jag–sa-attityden är inte heller speciellt konstruktiv. Att vara en sund förebild är det enda sättet att påverka positivt. Det är svårt att ändra ett mönster och börja träna regelbundet om man aldrig har gjort det förut, men alla kan försöka och vad som helst är bättre än ingenting.

Man kan börja med att parkera lite längre bort eller hoppa av bussen ett par hållplatser tidigare, sedan prova ett lätt gympapass eller nybörjarspinning för den som är rädd för Management by Movement att ”göra fel” – då ser ingen annan vad du gör eller hur tung belastning du har på din cykel. Ät lite mer grönsaker, ät frukost varje dag. Ha med en frukt i väskan så att du inte köper ”fel” mellanmål på vägen hem från jobbet. Det handlar om planering och att göra medvetna val – istället för att se sig själv som ett offer för omständigheterna. I slutänden är det faktiskt du själv som väljer att ta en kaka till.

Imorgon får du veta mer om konceptet som kombinerar ledarskap och livsstil.

Och missa inte mina sju smartaste tips för ett piggare, friskare och längre liv!