Verksamhetens webbplatser:

En bra chef skapar arbetsglädje

Elaine Breske Hirscher
[Bloggprofil]

Elaine Breske Hirscher


Ålder: 43 år
Bor: Nacka
Yrke och företag: Gruppchef Projektledning, Rejlers Ingenjörer AB,
Brinner för: Människor, ledarskap, kommunikation och arbetsmiljö!

Vill du få betyget årets bästa chef? Då behöver du som en av flera saker se till att skapa arbetsglädje hos dina medarbetare. Det är Væksthus for Ledelse i Danmark som analyserat vilka karaktärer som krävs för att få betyget årets bästa chef. Spännande, eller hur? För vem vill inte få ett högt betyg i sitt chefskap? Förutom det handlar det om att vara lyhörd för kollegornas idéer och råd, se varje medarbetare, sätta upp tydliga mål och förväntningar och kommunicera så att alla förstår vad du pratar om. Dessutom är det viktigt, framgår det i artikeln, att låta alla delta och få vara med och påverka projekten, entusiasmera och motivera, tänka nytt och vara öppen för nya infallsvinklar.

Att skapa arbetsglädje tänker du kanske nu – det kan väl inte jag göra? Det stämmer i och för sig till viss del då alla har ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön men du som är chef har ett mycket större ansvar än dina medarbetare att skapa en god arbetsmiljö och det i sig skapar en bra grund för att skapa arbetsglädje hos dig själv och dina medarbetare.

Alla har ett gemensamt ansvar för arbetsmiljön i Sverige idag – såväl den fysiska som den psykosociala. Tillsammans kan vi göra stor skillnad och det bland annat genom att börja se varandra, bekräfta varandra, lyssna på varandra och möjligheten att påverka sin vardag.

Kommunikation är en viktig parameter i att skapa en god arbetsmiljö. Visste du att kommunikation handlar mer om att lyssna än att prata? Att kommunikation handlar mer om mottagaren än om dig som avsändare? Att det är så att det är mottagaren som är kung! Om inte du lyckas förmedla ditt budskap på ett sådant sätt som mottagaren tar till sig spelar det ingen större roll hur bra ditt budskap är – du når inte fram.

Förvissa dig om vem din mottagare är och hur han/hon tar till sig budskap. Säg vad du skall säga, säg det du vill säga och säg det du precis har sagt, dvs upprepa, upprepa, upprepa! Glöm dock inte bort att lyssna! Lyssnandet är otroligt viktigt i sammanhanget.

Att se och bekräfta dina medarbetare är än lika viktig parameter i att skapa en god arbetsmiljö. Visste du att du med så enkla medel som att ge feedback och speciellt beröm gör att dina medarbetare lyfter som människor och blir såväl gladare som mer produktiva och lönsamma? Forskning har visat att lönsamheten ökar med 2/3 hos företag som arbetar aktivt med att berömma och bekräfta sina medarbetare.

Att ge beröm är en win-win aktivitet. Du blir själv glad över att se hur du gör din medarbetare glad. Kom ihåg att berömmet skall vara individuellt, specifikt och förtjänat för att kännas äkta och för att skapa resultat. Beröm aldrig för berömmandets skull för då blir berömmet verkningslöst och oäkta och det vill du ju inte. Beröm skall alltid vara på riktigt och äkta. Det är viktigt!

Att sätta upp tydliga mål kan vara lättare sagt än gjort – så gör det tillsammans. Själv använder jag mig av den s k SMART-metoden när jag sätter mål tillsammans med mina medarbetare. Genom att sätta målen tillsammans och vägen dit skapar du ett forum för er alla att vara med och påverka, komma med förslag till lösningar och vägar, se nya infallsvinklar och en mängd fler positiva aktiviteter för att stärka dig och dina medarbetare till att teama ihop er. Vad innebär då modellen jag använder? Jo, att:
S – målet skall vara specifikt så att alla förstår vad det är som skall uppnås
M – målet skall vara mätbart, så det är enkelt att utmäta om det nås
A – målet skall vara accepterat av alla så att alla på allvar arbetar med att nå det
R – målet skall vara realistiskt så att det är möjligt att nå det
T – målet skall vara tidsbestämt så alla vet hur lång tid ni har på er att uppnå det

Lycka till – nu är du en god bit på väg…. tack!

Vill du blogga? Maila oss!

  • För att motverka skräppost ber vi dig att fylla i orden som visas i textrutan.

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler