Livsstilen påverkar hjärnan

Livsstilen är inte bara avgörande för kropp och själ, den har dessutom betydelse för hjärnans funktioner och inlärningsprocesserna. Att äta bra mat, röra på sig regelbundet, vila och ge utrymme för kreativitet är viktiga delar. Kroppen behöver många olika näringsämnen varje dag, omega 3 tas är viktigt för hjärnan – att man blir smart av att äta fisk är alltså en gammal sanning som står sig.

Hjärnan är vårt fetaste organ. Den tar bara upp 2 procent av vår kroppsvikt men förbrukar 20 procent av energin. Vi behöver bra energi både för musklernas och för hjärnans arbete, när man bantar påverkas hjärnverksamheten negativt.

När du tränar utomhus får du dessutom nya intryck, så att även hjärnan får motion. Att vara kreativ, ha roligt, utmana sig själv och att vila är också viktiga ingredienser. Överraskningar och utmaningar är bra för hjärnans utveckling, medan en hög stressnivå är skadligt både för intellektet, fysiken och psyket.

Här kan du läsa mer om konceptet Management by Movement, ett samarbete mellan ledarutvecklaren Mikael Mattsson, PT:n Stig Karlsson, löparlegenden Malin Ewerlöf Krepp och mig. Här använder vi idrottsvärldens moment i näringslivets processer och hjälper chefer att jobba mer strategiskt – med hälsan som en viktig ingrediens.