Bra ljudmiljö som affärsidé

Jag tror att jag ska öppna restaurang. En restaurang där gästerna inte bara kan njuta av god mat och dryck, utan också av att utan minsta besvär kunna uppfatta vännernas samtal runt bordet.

Det låter kanske inte som något unikt koncept. Men det är det, tyvärr.
Varannan person tycker att det är svårt att höra och samtala på restauranger och caféer (HRF/Novus 2010). Vi sitter där i trendigt avskalade krogar, medan ljudet av röster, steg, porslinsskrammel, musik, kaffemaskiner och skrapande stolsben studsar mellan hårda väggar i ett stegrande oväsen som förstör stämningen, dödar konversationen och förtar aptiten.
Inte heller lunchrestaurangen eller personalmatsalen är den avkopplande, lugna oas mellan arbetspassen som vi skulle behöva.

Så vad gör man? En kille jag känner var på puben med en kompis, och bullernivån var så hög att de inte kunde höra varandra över bordet. Lösningen var lika enkel som absurd: de plockade helt enkelt fram sina mobiltelefoner och ringde till varandra…

Tänk om fler restauranger vågade satsa på bra ljudmiljö. Då skulle de säkert upptäcka att en sådan profil kan vara riktigt konkurrenskraftig. Två av tre svenskar uppger att de skulle välja en restaurang med samtalsvänlig profil framför en ”vanlig” restaurang, om de bara fick chansen (HRF/Novus 2010).
Bra ljudmiljö skulle kunna vara en stark affärsidé också inom andra områden, till exempel skolan. I dag brottas de flesta skolor med stora ljudmiljöproblem. Och ny forskning visar att det leder till stress och trötthet, försämrat minne, nedsatt inlärningsförmåga och ökad risk för olika hälsoproblem.

Numera råder knivskarp konkurrens mellan olika skolor, som bjuder över varandra i ivern att locka till sig elever. Att kunna erbjuda högkvalitativ undervisning i bra ljudmiljö borde därför kunna vara riktigt lukrativt. En ljudsmart, samtalsvänlig skola – låter inte det som ett säljande ideal för framtiden?