Unionen: Vi måste ta tillbaka jobbpauserna » Du&jobbet
Verksamhetens webbplatser:

Unionen: Vi måste ta tillbaka jobbpauserna

Ta tillbaka pausen. Så kan vi skapa sundare arbetsplatser, menar fackförbundet Unionen. Bland förbundets medlemmar är sex av tio stressade på jobbet.

Reclaim the break. Så står det på de kampanjposters man just nu kan beställa från Unionen.  Peter Hellberg, förste vice ordförande i förbundet, menar att pauser är centrala om vi ska minska stressen i yrkeslivet.

– Pauser blir en möjlighet till återhämtning men också en signal från arbetsgivaren om att man ser återhämtning som något viktigt på en arbetsplats.

Han har själv upplevt hur pauserna på många ställen bantats ner.

– Jag kan se det i min egen närhet. Och när vi besöker Unionen-klubbar har det blivit svårare att få folk att lämna sina arbetsuppgifter för att komma och prata med oss.

Den tekniska utvecklingen har gjort att många tjänstemän kan jobba både var och när de vill. Många arbetsuppgifter har också en gränslös karaktär. Peter Hellberg menar att vi måste få igång en större diskussion kring återhämtning, och hur man skapar en sådan i ett arbetsliv där många genom telefonen har med sig jobbet ända in i sovrummet.

– Det finns en risk att man har ett konstant dåligt samvete, aldrig känner sig ledig och då missar den viktiga återhämtning som behövs för att ladda om batterierna.

Nyligen genomförde undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Unionen en undersökning med knappt 2 800 tjänstemän i privat sektor. Undersökningen visade att sex av tio var stressade på jobbet. Den främsta anledningen var för hög arbetsbelastning.

– Jag tror att det beror på en kombination av orsaker. En generell produktivitetsökning och  att man slimmat organisationerna. Men gör man sådana här förändringar utan eftertänksamhet finns en risk att man tappar de möjligheter till ”slack” (glapp eller lucka, redaktionens översättning) som behövs för att en organisation ska må bra, säger Peter Hellberg.

Han uppmanar också berörda arbetsgivare att införa policies för mejl- och mobiltelelefonanvändning. Tydlighet om när man förväntas vara nåbar, respektive inte förväntas vara det, är viktigt, menar Peter Hellberg.

//OSCAR MAGNUSSON

Fakta/Detta stressar tjänstemännen mest på jobbet

  1. För hög arbetsbelastning 66 %.
  2. Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har 42 %.
  3. Otydligt ledarskap 40 %.
  4. Slimmad organisation 35 %.
  5. Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner 27 %.

Källa: Novusundersökningen ”Tjänstemän om stress och press i arbetslivet 2018”.

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler